Moto Guzzi 250 TS en 350 GTS
TWEE
MOTO GUZZI'S UIT DE BENELLI STAL
Uit Motor 12 1973,
door Carlo Pirelli
Alejandro de Tomaso, de big boss van Benelli en
Moto Guzzi die de laatste tijd vrijwel wekelijks in het nieuws is, heeft opnieuw
een bewijs van z'n dynamische politiek geleverd. Om Moto Guzzi in staat te
stellen snel de markt van de middenklasse motoren te infiltreren (de fabriek in
Mandello del Lario bouwde geen machines in de klassen tussen 126 en 497 cc),
besloot hij de 350 cc-viercilinder die in het afgelopen jaar op de
Benelli-fabriek ontwikkeld is (naast een soortgelijke 500 cc-machine) onder de
merknaam Moto Guzzi op de markt te brengen, en verder een gewijzigde versie van
de 250 cc-tweecilinder tweetakt die door Benelli al acht maanden geleverd wordt.
Deze twee nieuwe toppers onder het symbool van de adelaar van Moto Guzzi hebben
de aanduiding TS 250 en GTS 350
gekregen. Op 7 maart werden de machines officieel geïntroduceerd in het
luxueuze De Tomaso hotel "Canal Grande" in Modena.
De TS250 wijkt op diverse punten af van de Benelli 2C (beschreven in MOTOR no.
5). De motor heeft lichtmetalen cilinders met een hardverchroomde loopbaan in
plaats van de gietijzeren cilinders, een iets "wildere" poorttiming en
carburateurs met een doorlaat van Ø 25 mm in plaats van Ø 22 mm.
De hardverchroomde lichtmetalen cilinders (waarmee
Moto Guzzi een lange en briljante ervaring heeft) hebben natuurlijk het
motorgewicht omlaag gebracht (hoewel misschien niet zoveel als de fabriek
opgeeft, namelijk van 144 naar 129 kg), en dit, samen met het hogere vermogen
(dat gestegen is van 25 pk bij 6800 tpm tot 30 pk bij 7400 tpm) geeft de motor
een hoger prestatiepotentieel. De topsnelheid wordt aangegeven als meer dan 150
km/u, tegen een gemeten maximum van 144 km/u voor de Benelli.
De nieuwe Moto Guzzi TS is nog wat verfijnd in de afwerking, en verder zijn er
wat uiterlijke verfraaiingen doorgevoerd. Het is de bedoeling van De Tomaso dat
deze motor sportiever is en in een hogere klasse valt dan de in Pesaro
gefabriceerde tegenhanger. Men verwacht deze Moto Guzzi vroeg in de zomer te
kunnen gaan leveren.
Het is overbodig te zeggen dat de GTS 350 sterk op de Honda geïnspireerd is.
Toch zijn er enkele wezenlijke maten anders; het is een overvierkante motor in
plaats van de lange slag uitvoering van Honda (50 x 44 tegen 47 x 50). De
cilinders staan licht naar voren (10° 30') in plaats van verticaal en de motor
levert 38 pk bij 9500 tpm tegen 34 bij hetzelfde toerental bij de Honda; ook het
maximum koppel ligt wat hoger, namelijk op 3,0 kgm bij 8500 tpm, in plaats van
2,7 kgm bij 8000 tpm. Kenmerken zijn dus een lagere zuiger snelheid, een betere
ademhaling en koeling en natuurlijk hogere prestaties.
De topsnelheid wordt aangegeven met ruim 160
km/U.
Verder is geheel de welbekende Honda layout gevolgd, net zoals dit ook bij de
750 cc-Benelli zescilinder gedaan is. In zijn introduktie toespraak merkte De
Tomaso op dat deze layout vrijwel dwingend is voor een viercilinder voor
weggebruik, en ook dat deze bouw voor zowel de fabrikant als de klant voordelig
is. Verder merkte hij op dat de Italianen de eerste viercilinder krachtbronnen
gebouwd hebben, en dat deze later door de Japanners gekopieerd werden . . . . .
Het voorwiel is voorzien van een rem met vier remschoenen, waarvan twee oplopend
(dubbele simplex rem), met een diameter van 180 mm, maar Alejandro verzekerde
dat zo gauw de nationale industrie hem een schijfrem met superieure
eigenschappen zou kunnen leveren deze onmiddellijk gemonteerd zou worden.
Ook de GTS moet deze zomer leverbaar worden, tegen een prijs, welke die van de
Honda CB 350 niet veel zal ontlopen.
VOORNAAMSTE TECHNISCHE GEGEVENS
MOTO GUZZI TS 250
Motor: tweecilinder tweetakt met zuigersturing, boring x slag 56 x 47, cilinderinhoud 231,4 cc, compressieverhouding 10 : 1, maximum vermogen 30 pk bij 7400 tpm, maximum koppel 3.4 kgm bij 6400 tpm, 2 Dell'Orto VHB 25 carburateurs, mengsmering in de verhouding 1 : 20. Magneet ontsteking.
Transmissie: meervoudige natte platenkoppeling, vijf versnellingen, overbrengingsverhoudingen 20,10 - 13,18 - 9,22 - 7,41 - 6,21 : l.
Rijwielgedeelte: dubbel wiegframe, dubbele simplex voorrem Ø 180 mm, simplex achterrem Ø 160 mm. Bandenmaat: voor 3.00 x 18, achter 3.25 x 18. Gewicht 129 kg. Inhoud brandstoftank 13,5 liter.
MOTO GUZZI GTS 350
Motor: viercilinder viertakt met enkele bovenliggende nokkenas, boring x slag 50 x 44, cilinderinhoud 345,5 cc, compressie verhouding 10 x 1, maximum vermogen 36 pk bij 9500 tpm- maximum koppel 3,0 kgm bij 8500 tpm, vier Dell'Orto VHB 20 carburateurs. Accu ontsteking, wisselstroomdynamo en elektrische startmotor.
Transmissie: meervoudige natte platenkoppeling, vijf versnellingen, overbrengingsverhoudingen 19,35 - 13,51 - 10,07 - 8,27 - 7.09 : 1.
Rijwielgedeelte: dubbel wiegframe, dubbele simplex voorrem Ø 180 mm, simplex achterrem Ø 160 mm. Bandenmaat: voor 3,00 x 18, achter 3.25 x 18, Gewicht 168 kg, inhoud brandstoftank 17,5 liter.