Moto Guzzi 750 S3

Rijindruk MOTO GUZZI 750 S3

Er zat nog een houtluchtje aan de nieuwste MOTO GUZZI, waar we vorige week op konden rijden. De machine kwam net uit de krat en er was nog geen meter mee gereden. De nieuwe 750 cc machine gaat onder de aanduiding S3 door het leven en volgt daarmee de „S" op.
Sinds de introductie heeft de V- twin al diverse wijzigingen en verfijningen gekregen en de machine is duidelijk meer afgestemd op de Amerikaanse markt. Het grootste verschil met het vorige model is wel het remcircuit, dat nu gelijk is aan de 850 T3 en aan de Hydro Convert. De voetrem bedient de schijf in het achterwiel en de linkerschijf in het voorwiel. Met de hand kan de rechterschijf bediend worden. De rem zit nu aan de rechterkant. Het schakelen gaat nu net zo als hij de meeste andere machines (้้n van de Amerikaanse eisen) aan de linkerkant. Starten, alleen elektrisch, gaat slechts bij ingetrokken koppeling. Onoverkomelijk is dit niet maar van ons hoeft het niet, Een controlelampje geeft tenslotte al aan of de motor al dan niet in de versnelling staat. Behalve dat het contactsport tegelijkertijd startschakelaar is, kan de motor ook gestart worden door een knop op de rechterstuurhelft. Net boven de startschakelaar zit een kortsluitknop. De schakelaars zijn we ook al op andere Italiaanse machines tegengekomen. Qua styling zijn ze goed geslaagd maar we vinden de knopjes nogal iel. Vooral met dikke handschoenen kan dit nogal wat problemen opleveren.
De cockpit is ook nieuw. Uiteraard is er een snelheidsmeter/kilometerteller (geen dagteller) en een toerenteller. Daarboven hebben de controlelampjes een plaats gevonden. Deze controlelampjes zijn langwerpig in plaats van rond en zien er goed uit. Onder erg zonnige omstandigheden zijn ze minder goed af te lezen en bovendien ontbreekt een lampje voor de richtingaanwijzers. Vooral aan de rechterkant is de richtingaanwijzer vanaf de motor slecht te zien zodat we ons er regelmatig op betrapten dat de clignoteur nog werkte. 

E้n plus ้้n

De zitpositie houdt het midden tussen een eenzitter en een tweezitter. De oplopende buddy is niet bruikbaar als steun voor de rijder maar er blijft ook niet veel plaats over voor een duopassagier(e). Vandaar ้้n en ้้n. Er is wel op gerekend dat er iemand achterop genomen moet worden, gezien de duovoetrusten. Voor sologebruik is de zitpositie goed. Men zit iets voorover maar toch kan men goed bij het stuur. De voetrusten zitten op de juiste plaats en de knie๋n vallen mooi tegen de tank. Men heeft geen last van de cilinders of carburateurs. Ook de rem- en schakelpedalen zitten goed ten opzichte van de voetrusten. 
Het rijden gaat eigenlijk probleemloos. Koppeling in, starten, inschakelen en wegrijden. Ondanks het opgegeven gewicht van 235 kilo is de machine inde stad erg handelbaar. Dit wordt waarschijnlijk mede veroorzaakt door de lage bouw van de GUZZI. De machine heeft een vrij grote stuuruitslag en het sturen gaat in verhouding erg licht. De koppeling gaat licht en is goed te doseren. Het schakelen is ten opzichte van de oude V7 sport stukken beter. Moest bij het oude model het opschakelen altijd met beleid gebeuren en het terugschakelen het liefst met tussengas, nu gaat het vrijwel probleemloos. De machine heeft nog wel een schakelklik, maar voor een cardanfiets ligt dit binnen de grenzen.
Het remmen met het reeds in de inleiding vermelde gecombineerde remsysteem is eigenlijk een hoofdstuk apart. De vertraging wordt verzorgd door twee schijven met een diameter van 300 millimeter in het voorwiel en een schijf van 220 milimeter in het achterwiel. Het vergt wel enige gewenning om in principe alleen de voetrem te gebruiken maar we voelden ons er vrij goed op thuis. De verhouding tussen voor- en achterrem bedraagt 70 : 30. Het is met de voetrem niet moeilijk om de banden te laten piepen en de tweede schijf in het voorwiel is eigenlijk overbodig. Vooral ook, omdat wanneer je met de voetrem optimaal remt met de tweede schijf eigenlijk alleen maar het voorwiel kunt blokkeren.
Vering en demping geven geen enkele reden tot klagen. Ondanks dat het voorwiel met de twee grote schijven erg zwaar is blijft het wiel goed op de weg en de veeruitslag is voldoende. De achterschokbrekers doen hun werk goed. Er worden geen klappen door gegeven naar de berijder en de vering slaat ook niet onderin.
Ook in snel genomen bochten is de wegligging goed. De machine is gemakkelijk plat te leggen en volgt uitstekend de lijn die door de bestuurder wordt gekozen. Pendelen of andere reacties hebben we niet waargenomen maar er moet wel opgemerkt worden dat we niet het onderste uit de kan hebben gehaald omdat de nieuwheid nog van de motor afstraalde.

Goede styling

We moeten de Italianen zonder meer nageven dat ze er ook gezien het uiterlijk een zeer fraaie machine van weten te maken. Zwarte tank met zijdeksels met daar overheen een brede en een smalle, in dit geval oranje band. Het is niet te zien dat de tank 22 liter kan bevatten. Ook verder heeft men veel aandacht aan de styling geschonken. De cardan lijkt een stuk kleiner en is veel mooier. De uitlaten zijn zwart en het geluid dat eruit komt ligt op een beschaafd niveau. Een ander geluid dat we nog willen vermelden komt uit de claxon die zeer duidelijk laat merken wat de bedoeling is van dit apparaat.
Resumerend kunnen we stellen dat de 750 S3 een fijne machine is. Voor de prijs van bijna 11.000 gulden mag dit ook zonder meer ge๋ist worden en de machine moet zich tenslotte ook meten met andere merken die een stuk goedkoper zijn. 

HENK BRUGGEMAN

TECHNISCHE GEGEVENS; • Motor: tweecilinder viertakt V-motor met de cilinders onder een hoek van 90 graden — onderliggende nokkenas — boring x slag. 82,5 x 70 mm. cilinderinhoud 748 cc — compressie verhouding 9,8 : l — opgegeven vermogen 72 SAE pk bij 7000 omw/min. — 30 mm Dell'orto carburateurs — accu-bobine ontsteking — druksmering met olievoorraad in het carter — 12 volts installatie met wisselstroomdynamo.

Tranmissie : Droge platen koppeling met twee platen — Vijfversnellingsbak, verhoudingen, (totaal) 10.806 - 7,499-5 , 657-4,695 - 4.052 : 1 — secundaire overbrenging d.m.v. cardan. 

Rijwielgedeelte: Dubbel wiegframe — telescoop voorvork, op belasting instelbare achterveerelementen — bandenmaat voor 3,25 x 18, achter 3,50 x 18 — Voor dubbele schijfrem ( 300 mm), achter schijfrem ( 220 mm) — gewicht 235 kg — tankinhoud 22,5 liter.

 

Prijs: fl. 11.990.—

Fabrikant: Seim MOTO GUZZI S.p.A., 22050 Mandello del Lario Como.

Import: fa. Willy v. Gent, Gerard Scholtenstraat 73. Rotterdam.