Moto Guzzi 750 S3
Rijindruk MOTO GUZZI 750 S3
Er zat nog een houtluchtje aan de nieuwste MOTO
GUZZI, waar we vorige week op konden rijden. De machine kwam net uit de krat en
er was nog geen meter mee gereden. De nieuwe 750 cc machine gaat onder de
aanduiding S3 door het leven en volgt daarmee de S" op.
Sinds de introductie heeft de V- twin al diverse wijzigingen en verfijningen
gekregen en de machine is duidelijk meer afgestemd op de Amerikaanse markt. Het
grootste verschil met het vorige model is wel het remcircuit, dat nu gelijk is
aan de 850 T3 en aan de Hydro Convert. De voetrem bedient de schijf in het
achterwiel en de linkerschijf in het voorwiel. Met de hand kan de rechterschijf
bediend worden. De rem zit nu aan de rechterkant. Het schakelen gaat nu net zo
als hij de meeste andere machines (้้n van de Amerikaanse eisen) aan de
linkerkant. Starten, alleen elektrisch, gaat slechts bij ingetrokken koppeling.
Onoverkomelijk is dit niet maar van ons hoeft het niet, Een controlelampje geeft
tenslotte al aan of de motor al dan niet in de versnelling staat. Behalve dat
het contactsport tegelijkertijd startschakelaar is, kan de motor ook gestart
worden door een knop op de rechterstuurhelft. Net boven de startschakelaar zit
een kortsluitknop. De schakelaars zijn we ook al op andere Italiaanse machines
tegengekomen. Qua styling zijn ze goed geslaagd maar we vinden de knopjes nogal
iel. Vooral met dikke handschoenen kan dit nogal wat problemen opleveren.
De cockpit is ook nieuw. Uiteraard is er een snelheidsmeter/kilometerteller
(geen dagteller) en een toerenteller. Daarboven hebben de controlelampjes een
plaats gevonden. Deze controlelampjes zijn langwerpig in plaats van rond en zien
er goed uit. Onder erg zonnige omstandigheden zijn ze minder goed af te lezen en
bovendien ontbreekt een lampje voor de richtingaanwijzers. Vooral aan de
rechterkant is de richtingaanwijzer vanaf de motor slecht te zien zodat we ons
er regelmatig op betrapten dat de clignoteur nog werkte.
E้n plus ้้n
De zitpositie houdt het midden tussen een
eenzitter en een tweezitter. De oplopende buddy is niet bruikbaar als steun voor
de rijder maar er blijft ook niet veel plaats over voor een duopassagier(e).
Vandaar ้้n en ้้n. Er is wel op gerekend dat er iemand achterop genomen
moet worden, gezien de duovoetrusten. Voor sologebruik is de zitpositie goed.
Men zit iets voorover maar toch kan men goed bij het stuur. De voetrusten zitten
op de juiste plaats en de knie๋n vallen mooi tegen de tank. Men heeft geen last
van de cilinders of carburateurs. Ook de rem- en schakelpedalen zitten goed ten
opzichte van de voetrusten.
Het rijden gaat eigenlijk probleemloos. Koppeling in, starten, inschakelen en
wegrijden. Ondanks het opgegeven gewicht van 235 kilo is de machine inde stad
erg handelbaar. Dit wordt waarschijnlijk mede veroorzaakt door de lage bouw van
de GUZZI. De machine heeft een vrij grote stuuruitslag en het sturen gaat in
verhouding erg licht. De koppeling gaat licht en is goed te doseren. Het
schakelen is ten opzichte van de oude V7 sport stukken beter. Moest bij het oude
model het opschakelen altijd met beleid gebeuren en het terugschakelen het
liefst met tussengas, nu gaat het vrijwel probleemloos. De machine heeft nog wel
een schakelklik, maar voor een cardanfiets ligt dit binnen de grenzen.
Het remmen met het reeds in de inleiding vermelde gecombineerde remsysteem is
eigenlijk een hoofdstuk apart. De vertraging wordt verzorgd door twee schijven
met een diameter van 300 millimeter in het voorwiel en een schijf van 220
milimeter in het achterwiel. Het vergt wel enige gewenning om in principe alleen
de voetrem te gebruiken maar we voelden ons er vrij goed op thuis. De verhouding
tussen voor- en achterrem bedraagt 70 : 30. Het is met de voetrem niet moeilijk
om de banden te laten piepen en de tweede schijf in het voorwiel
is eigenlijk overbodig. Vooral ook, omdat
wanneer je met de voetrem optimaal remt met de tweede schijf eigenlijk alleen
maar het voorwiel kunt blokkeren.
Vering en demping geven geen enkele reden tot klagen. Ondanks dat het voorwiel
met de twee grote schijven erg zwaar is blijft het wiel goed op de weg en de
veeruitslag is voldoende. De achterschokbrekers doen hun werk goed. Er worden
geen klappen door gegeven naar de berijder en de vering slaat ook niet onderin.
Ook in snel genomen bochten is de wegligging goed. De machine is gemakkelijk
plat te leggen en volgt uitstekend de lijn die
door de bestuurder wordt gekozen. Pendelen of andere reacties hebben we niet
waargenomen maar er moet wel opgemerkt worden dat we niet het onderste uit de
kan hebben gehaald omdat de nieuwheid nog van de motor afstraalde.
Goede styling
We moeten de Italianen zonder meer nageven dat ze
er ook gezien het uiterlijk een zeer fraaie machine van weten te maken. Zwarte
tank met zijdeksels met daar overheen een brede en een smalle, in dit geval
oranje band. Het is niet te zien dat de tank 22 liter kan bevatten. Ook verder
heeft men veel aandacht aan de styling geschonken. De cardan lijkt een stuk
kleiner en is veel mooier. De uitlaten zijn zwart en het geluid dat eruit komt
ligt op een beschaafd niveau. Een ander geluid dat we nog willen vermelden komt
uit de claxon die zeer duidelijk laat merken wat de bedoeling is van dit
apparaat.
Resumerend kunnen we stellen dat de 750 S3 een fijne machine is. Voor de prijs
van bijna 11.000 gulden mag dit ook zonder meer ge๋ist worden en de machine
moet zich tenslotte ook meten met andere merken die een stuk goedkoper
zijn.
HENK BRUGGEMAN
TECHNISCHE GEGEVENS; Motor: tweecilinder viertakt V-motor met de cilinders onder een hoek van 90 graden onderliggende nokkenas boring x slag. 82,5 x 70 mm. cilinderinhoud 748 cc compressie verhouding 9,8 : l opgegeven vermogen 72 SAE pk bij 7000 omw/min. 30 mm Dell'orto carburateurs accu-bobine ontsteking druksmering met olievoorraad in het carter 12 volts installatie met wisselstroomdynamo.
Tranmissie : Droge platen koppeling met twee platen Vijfversnellingsbak, verhoudingen, (totaal) 10.806 - 7,499-5 , 657-4,695 - 4.052 : 1 secundaire overbrenging d.m.v. cardan.
Rijwielgedeelte: Dubbel wiegframe telescoop voorvork, op belasting instelbare achterveerelementen bandenmaat voor 3,25 x 18, achter 3,50 x 18 Voor dubbele schijfrem ( 300 mm), achter schijfrem ( 220 mm) gewicht 235 kg tankinhoud 22,5 liter.
Prijs: fl. 11.990.
Fabrikant: Seim MOTO GUZZI S.p.A., 22050 Mandello del Lario Como.
Import: fa. Willy v. Gent, Gerard Scholtenstraat 73. Rotterdam.