Moto Guzzi 850 California

 

TECHNISCHE GEGEVENS GUZZI 850 CALIFORNIA
Informatie uit de rijtest uit Motor 50, 1972

Motor: Tweecilinder viertakt stoterstangen motor met in V-vorm staande cilinders onder een hoek van 90°, motor dwars in frame. Boring/slag verhouding 83 x 78 mm. cilinderinhoud 844 cc. Zuigersnelheid bij veilig maximum toerental van 6500 omw./min. 16,9 m/sec. Geclaimd vermogen 64 SAE-pk bij 6500 omw./min.. compressleverhouding 9.2 : 1. Lichtmetalen cilinders met hardverchroomde cilinderwand. Uit een stuk gesmede krukas met beide drijfstangen op een gemeenschappelijke krukpen, krukas volledig uitgevoerd met glijlagers. Drijfstangen uit lichtmetaal. Semi-wet-sump smeersysteem. inhoud carter 3 liter, druksmering d.m.v. tandwielpomp aangedreven door de krukas (druk 3.8 tot 4.2 kg/cm'), overdrukventiel en controlelampje voor oliedruk. Oliefilter in motorcarter.

Carburatie door twee Dell'Orto carburateurs met concentrische vlotterkamer, vierkante mengkamer en startchoke. Type VHB 29 CD en CS, doorlaat 29 mm, gemeenschappelijk micro-filterelement.

Laagliggende nokkenas, aangedreven vanaf de krukas, d.m.v. schuinvertande tandwielen. Kleptiming: de inlaat opent 24° voor het BDP en sluit 58º na het ODP, de uitlaat opent 58º na ODP en sluit 22º na het BDP. Timing controleren met een klepspeling van 0,5 mm. Bedrijfsklepspeling: inlaat 0.15 mm, uitlaat 0.25 mm.

Accu-bobine ontsteking met automatische vervroeging. Vervroegingsbereik 5-33º, contactpuntenafstand. 0.42-0.48 mm, bougies Bosch/Minarelli met een warmtegraad van 225, elektrodenafstand 0,6 mm.

Transmissie: Koppeling van het automobieltype met twee aangedreven, droge platen. Vijfversnellingsbak met naar keuze linkse of rechtse voetschakeling en ingebouwde transmissie-schokbreker. Primaire overbrenging door tandwielen. overbrengingsverhouding 1 : 1.235 (17/21 tanden), interne bakverhoudingen in de 1e t/m de 5e versnelling: 2,000 - 1,388 - 1,047 - 0,869 - 0.750 : 1. Secundaire transmissie door in oliebad draaiende cardanas in rechter achtervorkpoot, overbrengingsverhouding cardan: 1 : 4.G25 (8/37 tanden). Totale overbrengingsverhouding in de 1e t/m de 5e versnelling: 11.424 - 7,929 - 5.980 - 4.964 - 4.284 : l. Snelheden in de versnellingen bij 6500 omw./min.: 67 - 98 - 131 - 157 - 182 km/uur.

Elektrische installatie: 12 Volt elektrische installatie met 12 V 32 Ah accu en 300 Watt Marelli dynamo. Aangedreven vanaf de krukas d.m.v. een V-riem. Elektrische startmotor Marelli MT 40. 12 V 0.7 pk. Koplamp met 45/40 Watt hoofdverlichting. Het elektrische bedradingsschema omvat verder clignoteurs, claxon en een groot aantal waarschuwings- en controlelampjes.

Rijwielgedeelte: Dubbel uitgevoerd wiegframe met enkele bovenbuis van grote diameter versterkt met profielstukken. Hydraulisch gedempte telescoopvork en scharnierende achtervork met op drie standen instelbare. hydraulisch gedempte veerelementen. Wielen met lichtmetalen Borrani sportvelgen (18 inch) en 220 x 40 mm volle remnaven (steekassen). Voorrem van het dubbele duplex type. Bandenmaat: voor en achter 4.00 x 18. Rijklaar gewicht circa 250 kg. Inhoud benzinetank 23 liter, inclusief reservevoorraad.

Prijs: Inclusief zadel, clignoteurs en valbeugels ƒ7.999,—. 
Import: Willy van Gent. Bergweg 220, Rotterdam. 
Fabrikant: Moto Guzzi, Mandello del Lario (Como). Italië.

Folder

Rijtest