Moto Guzzi Galetto 160


Foto's door  Ben Jansen

Onderaan deze pagina staan de technische gegevens, hier de verschillen : de 160 heeft een ander dashboard (zie foto) en een afwijkend model achterspatbord. Het eerste model heeft ronde beenschermen, op de tank bevindt zich een zwarte plaat waarop km-teller/snelheidsmeter, benzinevuldop en benzinekraan.


Galetto betekent Haantje (Galetto means little cock)

TECHNISCHE GEGEVENS 160, 175 en 192 CC

MOTOR

Motor: viertakt kopkleppen. 

Cilinderkop : aluminiumlegering met volledig in- gesloten kleppenmechanisme. 

Cilinder: aluminiumlegering (vanaf 175 staal) met speciale gietijzeren voering. 

Boring en slag: 62 X 53 (175 : 65 X 53. 192 : 65 X 58) mm. 

Cilinderinhoud : 160 (175: 192) cc. 

Vermogen : 6 pk/5.200 o.p.m. (175 : 7/5.200; 192 : 7.5/5.000) 

Compressieverhouding : 5.6 (192 : 7) : l.

Topsnelheid: 80 (175 : 84 . 192 : 85) km/u. 

 

ONTSTEKING

Wisselstroom : vliegwielmagneet (192 : bobyne-ontsteking gevoed door batterij of dynamo). Voorontsteking bediend door hendel vanaf het stuur (slappe kabel is volle voorontsteking): volle voorontsteking 43-45 graden.

Bougie: Marelli CW 175 A voor normaal reistempo 

Marelli CW 225 5 voor hoog reistempo. (192 : Marelli CW 225 LV of Lodge HLN). 

 

VOEDING

Tankinhoud : 7 (192 : 8.5) l. reserve 1 liter. 

Carburateur Dell'Orto MA 18 (192 : 19) BS 1 met luchtfilter F 5/1

Starthendel rechts op het stuur. 

 

SMERING

Tandwielpomp met droog carter: inhoud olietank ongeveer 3.5 (192 : 3) l. 

 

KOELING

Door lucht Cilinderkop en cilinder zijn voorzien van koelribben. 

 

KOPPELING

Meervoudige platenkoppeling bediend door handgreep. 

 

STARTSYSTEEM

Kickstarter (192 61 : etectrisch met dynamotor). 

 

VERSNELLINGSBAK Verschuifbare (vanaf 175 constant mesh) tandwielen:

drie (vanaf 175 vier) versnellingen.

Eerste : 2.86 (3.24): 1

Tweede: 1.6 (2.01) :1

Derde: 1 (1.43): 1

(Vierde: 1 : 1).

 

TRANSMISSIE

Door schuine tandwielen van motor naar versnellingsbak (verhouding 2.11 : 1, 18 - 38 tanden).

Door een ketting met rollen van versnellingsbak naar tandkrans achterwiel (verhouding 3.19 (3.26) : 1. 16-51 (15-49) tanden).

Totale overbrengingsverhoudingen naar het achterwiel:

1e: 19.24 (22.25) : 1

2e: 10.74 (13.8) : 1

3e : 6.72 (9.82) : 1

(4e: 6.87: 1). 

 

FRAME

Wielbasis: 130(192 : 131) cm. 

Lengte: 195 (192: 200) cm. 

Breedte: 71.5 1192 : 70) cm. 

Hoogte: 97 (192 : 101) cm.

Afstand onderzijde tot grond : 15 cm.

Zadelhoogte: 72 cm.

Gewicht met reservewiel doch zonder brandstof, olie en gereedschap ongeveer 107 (175 : 110, 192 : 120 en later 137) kg.

 

OPHANGING

Kleinste draaicirkel : 175 cm

Voor : telescopische vork met onderdraaipunten

Achter : door draaibare arm met ingesloten spiraalveren, die boven het motorblok liggen. (192 el. start: hydraulische schokdemper achteraan. instelbaar voor één of twee personen.)

Frictiedemper op swingarm.

 

WIELEN

Verwisselbare spakenwielen 17 X 2.5 (2.25) duim (het rijwiel is in standaarduitvoering voorzien van een reservewiel).

Banden

Voor 2.75 X 17. achter 3.00 X 17.

Spanning solo vooraan 21 lbs. achteraan 24 lbs. met duo vooraan 25 lbs. achteraan 35 lbs; met bagage 38 lbs.

Remmen

Inwendig uitzetbare remmen in lichtmetalen trommels. Doorsnede 125 mm. De voorwielrem wordt door een greep rechts op het stuur bediend, de achterwielrem door een voetpedaal links van het rijwiel.

 

ELECTRISCHE UITRUSTING

Wisselstroomdynamo (Dynamotor Marelli DNT 2 A/75/12/3700 + 0.7 D<, aangedreven door V-snaar: spanningsregelaar Marelli IER 2 A). De koplamp is voorzien van een stadslicht en een lamp voor groot en klein licht (twee gloeidraden). De doorsnede van de glasrand is 125 (130) mm. Rood achterlicht (en stoplicht). Electrische claxon. Marelli accu 6 Volt met een vermogen van 8 Ampére-uur (accu 12 Volt met een vermogen van 20 Ah).