Moto Guzzi
Jackal
Door Motormaniacs
Een gewone, verschrikkelijk fijne motorfiets
Chopper, custom, cruiser, bopper of wat dan ook,
de Jackal is een motorfiets zonder fratsen. Een eerlijk rij-ijzer zonder
overtollige toeters en bellen en zonder kuren. Ik heb talloze Guzzi's gereden en
er privé zes versleten, maar de kennismaking met de Jackal was een positieve
verassing; goede, goed werkende componenten, netjes verwerkt in een homogeen
product.
De combinatie van de dikke, klassieke V-twin, moderne injectie in een strak
chassis met conventionele schokdempers achter en een onwijs stevige, moderne
vork voor is goed. Heel goed.
Functioneel moet een motorfiets voor mij zijn. Daarbij vind ik dat wie mooi wil zijn geen pijn hoeft te lijden. Verder volgt vorm functie. Dit alles houdt in dat ik nogal wat moeite heb om producten uit het 'lifestyle'-segment op hun kwaliteiten als motorfiets te beoordelen. Ik bedoel: wat moet je zeggen over ergonomie, zitpositie en dergelijke van een model waarbij dat per definitie knudde móet zijn...? De Jackal echter biedt een ontsnapping omdat vorm functie volgt en de Jackal heel functioneel blijkt te zijn; gewoon opstappen en lekker stevig rondrossen.
Hebberig werd ik er zowaar van; nog wat verder
strippen, harde remleiding, iets breder stuur, koppen bewerken, automatische bak
van de Convert erin en... Stop, ho, maar! Niet doordraven. Het ding stuurt
heerlijk. Geeft veel feedback, remt goed en het blok is altijd en
vergevingsgezind thuis. Laag in toeren schuddend, in het middenbereik hard
trekkend en bovenin moeiteloos doordraaiend is dit een zeer goed gelukte variant
van het klassieke blok.
Het is ook een móóie motorfiets. Zelfs als het niet helemaal jouw smaak is,
zoals bij mij, dan nog is het een esthetisch geslaagde uitvoering van een
cruiser; de koplamp en het klokkenspel zijn strak minimalistisch maar toch praktisch
bruikbaar. De combinatie van het achterlicht met knipperbollen is ook
zonder meer fraai én het geeft zowel achter als voor allemaal veilig veel licht.
De grijze uitvoering die ik mee had kreeg veel bijval van mijn achterban en ook
de medeweggebruikers zag ik regelmatig erg lang kijken. De agent in een
tegemoedkomende politieauto was kennelijk zo enthousiast dat hij zat te gebaren
dat hij een handtekening wilde… Nâh, doe maar niet, is wat overdreven toch?!
Je stapt gewoon heel makkelijk en met plezier op deze motorfiets. Ook om er even
snel een boodschap mee te doen. Je zou er haast wat om vergeten...
Het is een basis-motorfiets en dan ook gelijk een heel goede basis. Vandaar dat
ik direct door mijzelf meegesleurd werd in allerlei mogelijke
ontwikkelingsrichtingen. Het kan ook makkelijk omdat de basisprijs gewoon laag
is. Deze Guzzi is met een prijs van nog geen 23 'miel' een héél gunstige
aanbieding te noemen.
Gentle giant.
Het blok slaat ook na een koude natte nacht buiten direct aan en loopt meteen
mooi op de injectie. Dat starten van dikke Guzzi's blijft trouwens heel speciaal;
de startmotor zit niet in 'constant-mesh' op een vlijloop, maar wordt door een
bendix, startrelais, eerst met een duidelijk hoorbare mechanische beweging in de
tandkrans op het vliegwiel geschoven en draait dan met vermogen, niet door
toeren, meedogenloos de zware krukas rond. Geen hysterisch Japans 'wiewiewiewie...purr,
purr', geen amechtig Hartley 'tjoe..., tjoe..., tjoe...., flut, flut flut', maar
een heel krachtig 'klak! wroe, wroe, BRAM!'
Na een korte opwarmingsperiode is het stationaire toerental volledig betrouwbaar
en het blok is niet één keer afgeslagen. Ook niet na noodstops.
Nu is het natuurlijk geen sportfiets en zijn de prestaties in feite van
ondergeschikt belang, maar de Jackal loopt wel ontzettend hard; 190 heb je vrij
makkelijk op de teller! Maar goed, veel meer heb je aan de trekkracht in het
middengebied en de soepelheid onderin. ' Vriendelijk' is voor zo'n dikke 1100cc.
twin een vreemde maar wel exact juiste omschrijving. Dit injectie-blok is
vriendelijk. Hij trilt zelfs niet eens. Heel vertrouwenwekkend schudden, relaxed
kantelen bij onbelast gasgeven dat wel, maar met het stijgen van de toerentallen
verdwijnt dit en loopt het blok steeds liever.
Met de bak is het ook al zo. Bepaald niet geruisloos, maar niet verontrustend
krakend, schuiven de tandwielen voelbaar in elkaar met een vertrouwenwekkende 'klonk'.
Nu heb ik verschillende geluiden van de Jackal al redelijk plastisch proberen
weer te geven, maar aan het uitlaatgeluid begin ik niet. Ga dat zelf maar
beluisteren. Het klopt exact bij deze motorfiets. Bepaald niet fluisterstil en
nét stil genoeg om 's avonds laat mee thuis te kunnen komen, geeft de twin een
heerlijke en uitnodigende roffel.
De schakelaars op het stuur zijn van het 'Honda-type', dus gewoon goed bruikbaar
en betrouwbaar. De hele electrische installatie lijkt trouwens goed voor elkaar.
Ook als je achter een deksel kijkt.
Rijwielgedeelte, blok, bak, bedrading en afwerking lijkt allemaal goed voor
elkaar en het werkt! De drie jaar garantie die Moto Guzzi geeft is daarbij een
extra geruststellende zekerheid. De Guzzi is ook een oase van eenvoudig en
goedkoop onderhoud in dit tijdperk van compacte high-tech vlechtwerkjes. Kortom;
de Jackal rijdt goed en je mag verwachten dat hij dat blijft doen.
Twee onvolkomenheden of eigenlijk maar één en
dat is dan in feite een halve ben ik tegengekomen. De injectie staat helemaal
onderin namelijk erg arm, maar daar is al een andere chip voor die je bij
aankoop moet bijbedingen. Een non-problem dus. Verder was de aan mij van Misano
Motors meegeven Jackal helemaal nieuw en had deze een hikje in de
versnellingsbak. Dit is voor deze bak zeer ongewoon en dat wordt gewoon opgelost.
Kortom, geen echte punten dus.
Natuurlijk als je van een Califonian met 'Auping' zitcomfort af komt is het
zadel te hard en te dun. Als je echter bedenkt dat de Jackal niet bedoeld is
voor afstanden die de Californian zelfs zonder melk voor ontbijt wegmaalt, dan
is de zit niet eens zo slecht voor het zitvlak. Tot zo'n anderhalf uur aan een
stukkie kon ik er zonder gevoelloos achterwerk lekker op rijden. Dat lekker op
rijden vat de Jackal eigenlijk meteen helemaal perfect samen; het is een
heerlijk ding om zonder capsones onbekommerd mee rond te rossen.
Tekst:Peter Bosman
Moto Guzzi California Jackal
TECHNISCHE GEGEVENS : Motor Luchtgekoelde dwarsgeplaatste tweecilinder in V-vorm met één onderliggende nokkenas en twee kleppen per cilinder Boring x Slag 92 x 80 mm Grondspeling n.v.t. Cilinderinhoud 1064 cc Wielbasis 1560 mm Versnellingen 5 Smeersysteem Wet sump Verbruik 1: 15 - 1: 18 Drooggewicht 246 kg Tankinhoud / reserve 19 liter / 4,5 liter Secundaire transmissie Cardan Carburatie Electronische Weber/Minarelli-injectie Koppeling Droge dubbele plaatkoppeling Vermogen 74 pk / 6.400 t.p.m. Koppel 94 Nm / 5.000 t.p.m. Veerweg voor n.b. Veerweg achter n.b. Banden voor 110 / 90 - 18 Banden achter 140 / 80 - 17 Balansas Geen Zithoogte 735 mm Voorrem Eén vierzuiger remklauw met 320 mm zwevende schijf Achterrem Dubbelzuiger remklauw met 282 mm schijf