Moto Guzzi Jackal
Door Motormaniacs

Een gewone, verschrikkelijk fijne motorfiets

 

Chopper, custom, cruiser, bopper of wat dan ook, de Jackal is een motorfiets zonder fratsen. Een eerlijk rij-ijzer zonder overtollige toeters en bellen en zonder kuren. Ik heb talloze Guzzi's gereden en er privé zes versleten, maar de kennismaking met de Jackal was een positieve verassing; goede, goed werkende componenten, netjes verwerkt in een homogeen product.
De combinatie van de dikke, klassieke V-twin, moderne injectie in een strak chassis met conventionele schokdempers achter en een onwijs stevige, moderne vork voor is goed. Heel goed.

 

Functioneel moet een motorfiets voor mij zijn. Daarbij vind ik dat wie mooi wil zijn geen pijn hoeft te lijden. Verder volgt vorm functie. Dit alles houdt in dat ik nogal wat moeite heb om producten uit het 'lifestyle'-segment op hun kwaliteiten als motorfiets te beoordelen. Ik bedoel: wat moet je zeggen over ergonomie, zitpositie en dergelijke van een model waarbij dat per definitie knudde móet zijn...? De Jackal echter biedt een ontsnapping omdat vorm functie volgt en de Jackal heel functioneel blijkt te zijn; gewoon opstappen en lekker stevig rondrossen.

Hebberig werd ik er zowaar van; nog wat verder strippen, harde remleiding, iets breder stuur, koppen bewerken, automatische bak van de Convert erin en... Stop, ho, maar! Niet doordraven. Het ding stuurt heerlijk. Geeft veel feedback, remt goed en het blok is altijd en vergevingsgezind thuis. Laag in toeren schuddend, in het middenbereik hard trekkend en bovenin moeiteloos doordraaiend is dit een zeer goed gelukte variant van het klassieke blok.
Het is ook een móóie motorfiets. Zelfs als het niet helemaal jouw smaak is, zoals bij mij, dan nog is het een esthetisch geslaagde uitvoering van een cruiser; de koplamp en het klokkenspel zijn strak minimalistisch maar toch praktisch bruikbaar. De combinatie van het achterlicht met knipperbollen is ook zonder meer fraai én het geeft zowel achter als voor allemaal veilig veel licht.
De grijze uitvoering die ik mee had kreeg veel bijval van mijn achterban en ook de medeweggebruikers zag ik regelmatig erg lang kijken. De agent in een tegemoedkomende politieauto was kennelijk zo enthousiast dat hij zat te gebaren dat hij een handtekening wilde… Nâh, doe maar niet, is wat overdreven toch?!
Je stapt gewoon heel makkelijk en met plezier op deze motorfiets. Ook om er even snel een boodschap mee te doen. Je zou er haast wat om vergeten...
Het is een basis-motorfiets en dan ook gelijk een heel goede basis. Vandaar dat ik direct door mijzelf meegesleurd werd in allerlei mogelijke ontwikkelingsrichtingen. Het kan ook makkelijk omdat de basisprijs gewoon laag is. Deze Guzzi is met een prijs van nog geen 23 'miel' een héél gunstige aanbieding te noemen.

Gentle giant.
Het blok slaat ook na een koude natte nacht buiten direct aan en loopt meteen mooi op de injectie. Dat starten van dikke Guzzi's blijft trouwens heel speciaal; de startmotor zit niet in 'constant-mesh' op een vlijloop, maar wordt door een bendix, startrelais, eerst met een duidelijk hoorbare mechanische beweging in de tandkrans op het vliegwiel geschoven en draait dan met vermogen, niet door toeren, meedogenloos de zware krukas rond. Geen hysterisch Japans 'wiewiewiewie...purr, purr', geen amechtig Hartley 'tjoe..., tjoe..., tjoe...., flut, flut flut', maar een heel krachtig 'klak! wroe, wroe, BRAM!'
Na een korte opwarmingsperiode is het stationaire toerental volledig betrouwbaar en het blok is niet één keer afgeslagen. Ook niet na noodstops.
Nu is het natuurlijk geen sportfiets en zijn de prestaties in feite van ondergeschikt belang, maar de Jackal loopt wel ontzettend hard; 190 heb je vrij makkelijk op de teller! Maar goed, veel meer heb je aan de trekkracht in het middengebied en de soepelheid onderin. ' Vriendelijk' is voor zo'n dikke 1100cc. twin een vreemde maar wel exact juiste omschrijving. Dit injectie-blok is vriendelijk. Hij trilt zelfs niet eens. Heel vertrouwenwekkend schudden, relaxed kantelen bij onbelast gasgeven dat wel, maar met het stijgen van de toerentallen verdwijnt dit en loopt het blok steeds liever.
Met de bak is het ook al zo. Bepaald niet geruisloos, maar niet verontrustend krakend, schuiven de tandwielen voelbaar in elkaar met een vertrouwenwekkende 'klonk'. Nu heb ik verschillende geluiden van de Jackal al redelijk plastisch proberen weer te geven, maar aan het uitlaatgeluid begin ik niet. Ga dat zelf maar beluisteren. Het klopt exact bij deze motorfiets. Bepaald niet fluisterstil en nét stil genoeg om 's avonds laat mee thuis te kunnen komen, geeft de twin een heerlijke en uitnodigende roffel.
De schakelaars op het stuur zijn van het 'Honda-type', dus gewoon goed bruikbaar en betrouwbaar. De hele electrische installatie lijkt trouwens goed voor elkaar. Ook als je achter een deksel kijkt.
Rijwielgedeelte, blok, bak, bedrading en afwerking lijkt allemaal goed voor elkaar en het werkt! De drie jaar garantie die Moto Guzzi geeft is daarbij een extra geruststellende zekerheid. De Guzzi is ook een oase van eenvoudig en goedkoop onderhoud in dit tijdperk van compacte high-tech vlechtwerkjes. Kortom; de Jackal rijdt goed en je mag verwachten dat hij dat blijft doen.

Twee onvolkomenheden of eigenlijk maar één en dat is dan in feite een halve ben ik tegengekomen. De injectie staat helemaal onderin namelijk erg arm, maar daar is al een andere chip voor die je bij aankoop moet bijbedingen. Een non-problem dus. Verder was de aan mij van Misano Motors meegeven Jackal helemaal nieuw en had deze een hikje in de versnellingsbak. Dit is voor deze bak zeer ongewoon en dat wordt gewoon opgelost. Kortom, geen echte punten dus.
Natuurlijk als je van een Califonian met 'Auping' zitcomfort af komt is het zadel te hard en te dun. Als je echter bedenkt dat de Jackal niet bedoeld is voor afstanden die de Californian zelfs zonder melk voor ontbijt wegmaalt, dan is de zit niet eens zo slecht voor het zitvlak. Tot zo'n anderhalf uur aan een stukkie kon ik er zonder gevoelloos achterwerk lekker op rijden. Dat lekker op rijden vat de Jackal eigenlijk meteen helemaal perfect samen; het is een heerlijk ding om zonder capsones onbekommerd mee rond te rossen.

Tekst:Peter Bosman

Moto Guzzi California Jackal

TECHNISCHE GEGEVENS :

Motor    Luchtgekoelde dwarsgeplaatste tweecilinder in V-vorm met één onderliggende nokkenas en twee kleppen per cilinder

Boring x Slag    92 x 80 mm

Grondspeling    n.v.t.

Cilinderinhoud    1064 cc

Wielbasis    1560 mm

Versnellingen    5

Smeersysteem    Wet sump

Verbruik    1: 15 - 1: 18

Drooggewicht    246 kg

Tankinhoud / reserve    19 liter / 4,5 liter

Secundaire transmissie    Cardan

Carburatie     Electronische Weber/Minarelli-injectie

Koppeling    Droge dubbele plaatkoppeling

Vermogen    74 pk / 6.400 t.p.m.

Koppel    94 Nm / 5.000 t.p.m.

Veerweg voor    n.b.

Veerweg achter    n.b.

Banden voor    110 / 90 - 18

Banden achter    140 / 80 - 17

Balansas    Geen

Zithoogte    735 mm

Voorrem    Eén vierzuiger remklauw met 320 mm zwevende schijf

Achterrem    Dubbelzuiger remklauw met 282 mm schijf