GUZZI ORANGE CLASSICO
Bij voorbaat winnaar van elke Koninginnedag Bike Show
tekst en foto Kees Hoekstra, Bigtwin januari 1992
Hier is ie: de gedoodverfde winnaar van elke Koninginnedag Bike Show waar dan ook in Olland. Gebouwd met als motto Mooi Oranje is Niet Lelijk. Lezers die op 7 en 8 september bij de Ducati Club Races waren hebben deze Guzzi daar vast wel zien staan evenals een fluoriserend geel-groene Ducati met een aluminium raceframe.
Van die Duuk dacht ik nog 'Als die ooit in een motorblad terecht komt op een kleurenpagina dan mogen ze er wel een sterke zonnebril bij kado doen. Kennelijk waren de bouwers er zelf ook een beetje van geschrokken want hun tweede project, de Guzzi, kreeg een iets normalere kleur. Hoewel, normaal?
Het idee achter deze Guzzi was het bouwen van een motorfiets met de klassieke lijnen van rond 1970 in combinatie met moderne techniek en met gebruikmaking van moderne materialen. Omdat geld nauwelijks een rol speelde is dit concept tot in de kleinste details uitgewerkt.
Eigenaar en ontwerper is Gerhard Klein. Hij is topman bij een grote automobielfabriek en in zijn schaarse vrije tijd houdt hij zich graag met motorfietsen bezig. De motor is gebouwd bij Newton Equipment in Londen.
Motorblok
De start van het project begon met een Le Mans 2 blok. het laatste type met de ovale koelribben. De boring werd vergroot waardoor de cilinderinhoud van 850 naar 950 cc ging. Er zijn nieuw e klepzittingen gemonteerd en de inlaatpoorten werden ge- polijst. De 36 mm carburateurs maakten plaats voor 40. mm exemplaren, uiteraard ook van Dell Orto. De krukas is lichter gemaakt, gepolijst en gebalanceerd. Drijfstang en zuiger links weegt hetzelfde als het rechter duo. De drijfstangen zijn van Carillo. De computergestuurde ontsteking is van de Duitse firma Moto Win.
Al deze modificaties zijn goed vooreen vermogenstoename van 15 a 20 % en dat wil zeggen dat er nu pakweg 95 pk aan boord is. Vergeleken met de standaard Le Mans is het gewicht van deze motor ook nog es met 25 kilo verminderd dus het mag duidelijk zijn dat deze oranje Guzzi behoorlijk veel sneller is dan een standaard Le Mans en dat is zoals bekend ook geen kinderachtige motorfiets. Het vermogen gaat naar het achterwiel via een diafragma-koppeling zoals die ook op de Dr. John zit. De hittebestendige verf op de cilinders, carburateurs en carter komen uit het laboratorium van ene dr. Becker en moet temperaturen tot 400 graden kunnen lijden.
Frame, vork en wielen
Het frame is een licht gewijzigd Le Mans IV frame. De voorvork is een 40 mm Marzochi. de bovenste schetsplaat is speciaal voor deze fiets gegoten en bewerkt. De clip-ons zijn van Tomaselli. Achter zijn Koni's gemonteerd. De achterschijf is origineel Guzzi maar de 280 mm voorschijven komen van Spondon. De remklauwen zijn van Brembo. De speciale remleidingen zijn van het merk Godridge. Armour Ltd. bracht de powder coating op het frame aan en daarvoor gebruikten ze een poeder dat voor deze fiets gemengd was door Sonneberg en Riecke Ltd.
Echt bijzonder
Tis al eerder gezegd, geld heeft geen rol gespeeld bij het bouwen van deze Super Special. Tankzitje en spatborden zijn ook weer speciaal voor deze fiets gemaakt en wel door Dave Auwood, in Londen. Het lapje leer is van kleur veranderd bij de firma Conally - een bekende naam in de wereld van engelse sportmobielen - en de firma Barton & Sons mochten er een zitje van maken. Tank en racezitje 'graphics' zijn gemaakt door meneer Woodings en - mooi of niet - ook weer perfect uitgevoerd. De Smith toerenteller en snelheidsmeter zijn ook voorzien van exact diezelfde kleur oranje terwijl ene Cliff Pickering opnieuw de cijfertjes aanbracht. Ik word er een beetje niet goed van. De twee aan elkaar geknoopte accu's die samen goed zijn voor 28 ampères bevinden zich onder of beter gezegd, in de tank. Ondanks die accu's gaat er toch nog 18 liter in de tank. Het perfecte setje uitlaten - let op de 'gebogen' megafoons - is gemaakt bij Harris.
Rest mij u nog te vertellen dat het chrome van topkwaliteit is (ja. hè, hè...) en gedaan is bij Romney Finishers.
Voor nadere informatie kunt u terecht bij de man die al dit fraais in elkaar gezet heeft: Michael Byrne, Newton Equipment, 281 High Road, Leytonstone, London E 11 4 HH Engeland. Telefoon 81 555 65 65, telefax 81 555 64 54