Moto Guzzi TriKing
Artikel uit de MOTO 73 van 16-01-1992
Triking 950cc Driewieler
MOTO GUZZI-BLOK GAAT VREEMD
Sommige mensen vinden het een auto, anderen zien er toch een motorfiets in. Puur wettelijk gezien is het zelfs een motorfiets met zijspan, afgezien van de zitplaatsen, die weer aan de eisen van een personenauto moeten voldoen. Door het gewicht van 335 kilo volstaat een motorrijbewijs. Kortom: de Triking laat zich niet eenvoudig in een hokje duwen. Over één ding kan geen onduidelijkheid bestaan: het motorblok dat op imposante wijze onder de neus van de carrosserie vandaan komt. Dat is afkomstig van een Moto Guzzi. Van een Le Mans IV om precies te zijn. Het levert in deze vorm 82 pk bij 7400 tpm. Aangepast werd met name de electrische installatie. Vanwege de vraag naar meer elektrisch vermogen (dubbele koplampen, achterlichten en benzine- pomp) moest de originele dynamo het veld ruimen voor een exemplaar van een Citroen 2CV (zeg maar Lelijk Eendje). De nieuwe dynamo zit onder de linker cilinder en wordt aangedreven door een V- snaar. Het geheel is afgewerkt met een fraai deksel. Aan het Guzzi-blok is een vijfversnellingsbak van een Toyota geschroefd. Vroeger gebruikte men wel Guzzi-bakken, maar toen ontbrak de achteruit-versnelling nog en dat bleek in de praktijk bijzonder lastig! Een lange aandrijfas en een Guzzi-kardan drijven uiteindelijk het enkele 15- inch-achterwiel aan. Voor vinden we twee 18-inch-wielen, die via dubbele tri- angels aan het chassis zijn verbonden. De voorwielen worden elk afgeremd door een 280-mm-schijfrem. in het achterwiel zit een trommelrem. Het chassis kent dezelfde opbouw die we ook wel bij snelle sportwagens (onder andere Lotus Elan) tegenkomen. De basis wordt gevormd door een grote en stevige stalen ruggengraat, die midden door het voertuig loopt. De carrosserie is gemaakt van kunststof en bestaat uit één geheel. Voor service is de hele carrosserie zo van het chassis af te tillen. Hoe rijdt het? Wanneer je eenmaal in de kleine cockpit bent geklommen en even onder het dashboard hebt gefrommeld om het Guzzi-blok te starten, sta je op het punt een totaal nieuwe ervaring op te doen. Het rijden is niet te vergelijken met dat van een auto: het is echt een sensatie om met de Triking een bochtige weg door te suizen. Daarbij is het helemaal niet zo belangrijk hoe hard je rijdt, want ook bij lage snelheden beleef je er veel plezier aan. Het Guzzi-blok weert zich in deze vreemde situatie prima. Hij accelereert van nul naar honderd binnen zeven seconden en dat is voor autobegrippen best snel. Voor motorbegrippen niet, want elke 250-cc'er blijft de Triking voor. Maar dat maakt deze driewieler meer dan goed als het op het rijplezier aankomt. Wat een geinig ding! Lange bochten vlieg je door en in korte bochten kun je het achterwiel mooi de bocht door laten spinnen. De remmen blijken onder alle omstandigheden vol- doende om de Triking tijdig stil te zetten. Niet nieuw Echt nieuw is de Triking niet. Hij wordt al sinds 1978 gebouwd in Engeland (waar anders?) door vader en zoon Divey. Wel werden in de loop der jaren veel verbeteringen doorgevoerd. Sinds jaar en dag is Moto Guzzi-importeur Greenib (02503 35434) in ons land de vertegenwoordiger van Triking. Greenib werkt momenteel hard aan de officiële goedkeuringen, zodat het voertuig met een kenteken de straat op kan. Eenvoudig is dat echter niet, want er zitten nogal wat haken en ogen aan. Zo zijn de zitplaatsen volgens de letter der wet niet breed genoeg, heeft de voorruit geen defroster en zijn er geen bumpers aanwezig. Toch hoopt men op korte termijn deze drempels te slechten. Dan zal de Triking voor een prijs van 60 mille op de markt worden gebracht. Dat is dan exclusief extra's als stereo-radio, leren bekleding en notehouten dashboard...tekst: Eric Bulsink/Roland Brown foto: Roland Brown