Moto Guzzi V7
1967 1970
Het is een twee-eenheid
Motor
van de eeuw
De dwarsgeplaatste V-twin en Moto Guzzi. Een ander motorconcept kun je je in de motoren
van de fabriek uit Mandello del Lario niet voorstellen. Ze horen gewoon bij elkaar. En
toch heeft de ontwikkeling van de voor Guzzi zo kenmerkende V-twin een wonderlijke
voorgeschiedenis. De fabriek ontwerpt het motorblok in de jaren vijftig voor een mogelijke
inbouw in de kleine Fiat Topolino, maar de onderhandelingen met de Turijnse autofabrikant
lopen uiteindelijk op niets uit. Er volgen met het blok nog wat ongebruikelijke
toepassingen in een militair voertuig, maar uiteindelijk zorgen het leger en de politie
voor een onverwachte wending. Zij willen wel eens af van hun gezapige Moto Guzzi Falcone
en zoeken een bruikbare en zwaardere opvolger voor de eenpitter.
Guzzi-constructeur Cesare Carcano, ook de ontwerper van de legendarische V8 racer, komt
dan met een gouden idee. Hij bouwt in 1964 het forse 703 cc 'Topolino V-twin blok' dwars
in een frame en een nieuwe motor is geboren! Een motor die door z'n kracht, souplesse en
opmerkelijke handelbaarheid aanslaat bij de Italiaanse politie en het leger. Maar de
nieuwe Guzzi blijkt meer dan een geschikte utilitaire toepassing. De 'burgeruitvoering'
van de V7 is bij de introductie in 1967 namelijk ook meteen de trendsetter van een nieuwe
motorklasse. Die van de forse motoren, de toerbuffels voor de ware groottoeristen. Die
vallen als een blok voor de V7 met z'n vermogen van 43 pk en topsnelheid van 160 kilometer
per uur. Niet minder is hun waardering voor het indrukwekkende uiterlijk. De V7 oogt met
z'n 245 kilo, kamerbrede buddy-seat en uit de kluiten gewassen trommelremmen als een
massieve en comfortabele alleskunner. De V7 slaat aan in binnen- en buitenland en wordt
een echte kaskraker. Het model redt zelfs de onderneming, want Guzzi heeft midden jaren
zestig met sterk teruglopende verkoopcijfers te maken.
In '69 vergroot de fabriek z'n opvolger, de spierwitte V7 Special, tot 757 cc. Met succesvolle modellen als de Embassador, Eldorado en vooral de California bepaalt de V-twin tot de dag van vandaag het gezicht van de fabriek uit Mandello del Lario. Met dank aan de V7.