Moto Guzzi V7 Rijtest
Uit een 'MOTOR' begin '70-er jaren.
1.529.339 KM met de Moto Guzzi V7 en V7-special
Het totaal van 79 inzendingen — voor dit 11e
Motor Rijders Rapport betekende een nieuw record wat het aantal geldige reacties
betreft. Bezitters van de 700 cc Moto Guzzi V-7 en de 750 cc V-7 Special zorgden
voor een totaal van 80 rapporten, doordat een 35-jarige ambtenaar gegevens
verstrekte over zowel een V-7 als over een thans door hem gereden V-7 Special.
Qua kilometertotaal bleven de "Buffels" uit Mandello del Lario iets
achter bij dat van de eerder aan bod geweest zijnde Honda CB450, hetgeen
begrijpelijk is door de zeer recente bouwjaren van de deelnemende Guzzi V-twins.
In totaal reden Guzzi fans 1.529.339 km op de tellers; Honda bezitters brachten
het tot 1.895.849 km.
De Guzzi's verschillen qua karakter totaal van de tot dusver behandelde merken.
Het probleemloze, comfortabele karakter van deze zware toermachines blijkt
trouwens ook duidelijk uit de antwoorden.
Vrijwel iedere Moto Guzzi berijder heeft iets van een groottoerist in zich, van
een man (of van een man én vrouw) die probleemloos en comfortabel veel van de
wereld willen zien. Dat alles kan met de robuuste V-twins, die betrouwbaarheid
en uithoudingsvermogen aan een hoge kruissnelheid paren!
Leeftijd, bouwjaar, type
Moto Guzzi bezitters behoren qua leeftijd
duidelijk tot de categorie der gerijpte motorrijders. Uit een totaal van 69
opgegeven leeftijden becijferden wij een
gemiddelde van bijna 30 jaar, 29 jaar en ruim 6 maanden om precies te zijn. Deze
waarde ligt beduidend hoger dan die uit de 10 voorgaande rapporten. Vier
deelnemers hadden de 5 kruisjes reeds vol gemaakt, de jongste deelnemer was een
20-jarige scholier.
Wat de modellen betreft waren de V-7 en de V-7 Special vrijwel gelijkelijk
vertegenwoordigd. Van de 80 deelnemende machines waren er 41 van het type V-7 en
39 van het type V-7 Special. De bouwjaren waren als volgt verdeeld: 2 exemplaren
kwamen in 1967 op de weg, 5 in 1968, 29 in 1969 en 44 in 1970. De aan dit
rapport deelnemende V-7 Specials kwamen met enkele uitzonderingen vrijwel alle
in 1970 op de weg.
Door de vrij recente bouwjaren kregen wij slechts twee inzendingen van rijders,
die meer dan 50.000 km met hun Guzzi hadden afgelegd. De grootste afstand kwam
op naam van een 34-jarige fotolaborant, die met een V-7 uit 1968 in totaal
58.000 km op de teller reed. De gemiddelde km-stand van de deelnemende machines
becijferden wij op 19.358 km.
Interessant vonden wij, dat de reacties op dit 11e Motor Rijders Rapport behalve
uit Nederland ook uit België kwamen, terwijl één brief zelfs uit Noorwegen kwam.
Accessoires
Opmerkelijk groot was het aantal nieuw gekochte machines. Van de 80 deelnemende Guzzi's werden er 73 nieuw gekocht en slechts 7 uit de tweede hand. De lijst van aangeschafte accessoires is werkelijk indrukwekkend. Het accent ligt voornamelijk op het vergroten van 't rijcomfort (windschermen, beenschilden. stuurkuipen), het vergroten van de bagagemogelijkheden (kofferrekken, zijtassen, polyester koffers) en het vergroten van de persoonlijke veiligheid. Het laatste door montage van passeerhoorns, clignoteurs, spiegels, schijnwerpers, mistlampen en niet te vergeten, de uit Duitsland overgewaaide zogenaamde "Lichthupe".
Wij turfden voor u: 35 kofferrekken, 23 koffers/zijtassen, 28 windschermen. 5 beenschilden, 5 stuurkuipen, 32 machines warden uitgerust met één of meerdere schijnwerpers/mistlampen, 5 machines kregen een mistlamp achter, 2 machines werden uitgerust met een extra clignoterend stoplicht, 12 rijders monteerden spiegels, 21 rijders clignoteurs. 23 passeerhoorns, terwijl 7 Guzzi's uitgerust werden met een lichtsignaal. Verder telden wij: 5 Kröber toerentellers, 4 stel Koni achterveringselementen, 3 Cerianitelescopen, 8 sportsturen, 3 hydraulische stuurdempers (gemonteerd wegens zijspangebruik), 5 achter valbeugels, 2 polyester tanks, 2 sportzitjes, 1 Fontana 4 LS voorrem, 1 transistor ontsteking, 1 oliedrukmeter, 1 olietemperatuurmeter en — als klap op de vuurpijl — een heuse radio!
Gebruik, kruissnelheid, rijstijl
Guzzi rijders zijn veelrijders! Het jaargemiddelde
becijferden wij op 19.462 km. Laagst opgegeven waarde 6000 km, hoogst opgegeven
waarde 62.000 km (inclusief woonwerk verkeer). Het
karakter van de Guzzi komt duidelijk naar voren uit de antwoorden op vraag 6
omtrent gebruik. Van de 79 rijders gaven er 36 op hoofdzakelijk solo te rijden,
22 rijders hoofdzakelijk duo, 15 deelnemers reden afwisselend solo/ duo, terwijl
6 Guzzi-enthousiasten hun machine als zijspancombinatie gebruikten (in 2
gevallen afwisselend).
Zeer kenmerkend is het antwoord op het tweede gedeelte van deze vraag. Maar
liefst 54 van de 79 rijders plegen hoofdzakelijk lange afstanden af te leggen
(méér dan 100 km), terwijl slechts 6 rijders overwegend korte afstanden per
rit afleggen. Negentien deelnemers reden afwisselend korte en lange afstanden.
De Guzzi V-twins zijn geen sport machines en het
resultaat van vraag 7 omtrent gebruik voor
races laat zich dan ook gemakkelijk voorspellen. In slechts 8 gevallen werd de
„buffel" gebruikt voor wedstrijden, in de meeste gevallen eenmalig.
Opmerkelijke antwoorden kwamen in dit verband van een 33- jarige C.V.-monteur,
die met zijn V-7 zijspancombinatie wel eens 'n betrouwbaarheidsrit had
meegereden (wat overigens geen succes was vanwege de geringe grondspeling) en
van de Ulrumse garagehouder Jan Kampen, voor wegrace-enthousiasten
een zeer bekende naam. Jan Kampen heeft van zijn V-7 Special een zeer speciale
Special gemaakt, die thans goed is voor 65 DIN-pk en een top van ruim 200
km/uur.
Guzzi rijders zijn geen sportrijders, maar blijkens de opgegeven waarden omtrent
kruissnelheid en rijstijl wél sportieve rijders! Wat de rijstijl-kwalificatie
betreft vonden slechts 5 rijders rijstijl A (rustig) op zich van toepassing.
Maar liefst 65 deelnemers kozen voor de kwalificatie B (gematigd maar snel),
terwijl 9 piloten voor C (fel en snel) kozen.
De opgegeven kruissnelheden liegen er niet om! Om
begrijpelijke redenen maakten heel wat rijders onderscheid tussen solo- en
duogebruik. Laagst opgegeven kruissnelheid 100 km/uur (zijspan), hoogst
opgegeven kruissnelheid 170-180 km/uur.
De gemiddelde kruissnelheid becijferden wij op ruim 136 km/uur, een waarde die
geen twijfel laat bestaan omtrent het hoge prestatieniveau van de Guzzi V-twins.
Benzineverbruik, banden
De pittige rijstijl en de hoge, vaak uren
achtereen volgehouden kruissnelheden eisen vanzelfsprekend hun tol. Voornoemde
waarden evenwel in aanmerking genomen is het gemiddelde benzineverbruik van de Guzzi's
alleszins gunstig te noemen. Uit alle opgegeven cijfers, inclusief die voor
zijspancombinaties, destilleerden wij een gemiddelde van precies 16 km/ liter.
In 77 gevallen tankte men uitsluitend super, in twee gevallen gewone
benzine (V-7 modellen), terwijl een berijder van een V-7 soms super soms gewone
benzine tankte.
Uiteraard kost het voortstuwen van een zijspancombinatie meer brandstof, dan een
solofiets nodig heeft. Voor de 6 deelnemende zijspancombinaties becijferden wij
't benzine verbruik apart: gemiddeld 12.3 km/liter.
Voor een zware, krachtige machine als de Guzzi V-twin is een gemiddelde
levensduur van de achterband van 9041 km (hoofdzakelijk gebaseerd op de
origineel gemonteerde Pirelli band) zeker niet slecht te noemen. Een uitstekende
band voor gematigde, maar snelle rijders. Niet echter voor felle en snelle
rijders die dank zij deze rijstijl vaak ingescheurde noppen moesten constateren,
terwijl in twee gevallen zelfs grote lappen rubber van het canvas scheurden.
Deze categorie rijders toonde zich tevreden over de grip en redelijke slijt
vastheid van de Metzeler en Continental S banden, de Avon GP en de Dunlop K81.
In 2 gevallen meende men met andere banden prettiger
stuureigenschappen te constateren. Felle en snelle rijders moesten overigens,
ongeacht het merk of type band, genoegen nemen met een levensduur tussen de 4000
en 7000 km.
Lak en chroom
De houdbaarheid van lak en chroom wordt
vanzelfsprekend naast de kwaliteit mede bepaald door het gepleegde onderhoud.
Wat dit laatste betreft werd de Guzzi in drie gevallen enigszins stiefmoederlijk
behandeld, maar in alle andere gevallen werd voldoende onderhoud gepleegd,
variërend van wekelijks tot eenmaal in de maand. In 12 gevallen pleegde men
onderhoud naar behoefte. De Noorse Guzzi-enthousiast gaf te kennen, dat hij zijn
fiets aan het begin van de winter volledig prepareerde en er daarna tot aan de
lente niets meer aan deed in verband met het barre klimaat.
In 37 gevallen werd de kwaliteit van lak en chroom als goed gekwalificeerd, in
11 gevallen beoordeelde men de kwaliteit van beide als matig tot redelijk,
terwijl in 12 gevallen de kwaliteit van beide
onvoldoende geacht werd. In de overige gevallen maakten de rijders onderscheid
tussen de kwaliteit van lak en chroom. Dertien maal was men over de lak
tevreden, maar toonde men zich teleurgesteld door de chroomkwaliteit, terwijl
drie rijders juist wel het chroom, maar niet de lak voldoende vonden. Drie Guzzi
bezitters zeiden tenslotte de lak goed en het chroom redelijk te vinden.
Wat de lak betreft had men nog al eens kritiek op de binnenzijde van de
spatborden en die van de zijpanelen. Het chroom van de uitlaatbochten, de
dempers en van do schokbrekerveren werd in veel gevallen zeer slecht gevonden.
Mechanische bijgeluiden
Wat de mechanische stilheid van de motor betreft
komen de Guzzi V-twins uitstekend uit de bus. In 53 gevallen liep de motor nog
als nieuw, terwijl 4 rijders zelfs opgaven, dat hun machine na de inloopperiode
mechanisch stiller geworden was.
In 26 gevallen vond men de V-twin wat
luidruchtiger geworden sedert aankoop. Negentien rijders schreven dit toe aan
het kleppenmechanisme, 4 aan het klapperen van de koppeling, 1 aan het gieren
van de cardan, 1 aan het kantelen van de zuigers en 1 tenslotte aan het kloppen
van het nokkenastandwiel.
Bijzondere reparaties
Een interessante, hoewel niet alles zeggende, vraag is die over de bijzondere reparaties. Wat de Guzzi V-twins betreft leverde deze vraag weinig nieuwe gezichtspunten op. Van de totaal 80 deelnemende machines, waarvoor wij een gemiddelde km-stand van 19.358 km becijferden, gaven 23 exemplaren in het geheel geen moeilijkheden. Aan de overige machines moesten buiten het normale onderhoud kleinere of grotere reparaties verricht worden, waarvan een groot aantal onder garantie uitgevoerd werd. Algemeen bekend van dit Italiaanse merk is, dat er tijdens de stakingen in Italië eind 1969, begin 1970, een serie modellen met verkeerde krukassen is gemaakt. Vanwege een te scherpe afrondingsstraal van de krukpennen is er gevaar voor breuk, een feit, dat er in dit Rijders Rapport mooi uitrolde. Acht rijders kregen vrij spoedig na aankoop met dit euvel te maken, maar aangezien de fabriek de fout reeds ontdekt had, konden de pechvogels snel geholpen worden (volgens de importeur zijn er destijds 11 van deze foutserie in ons land ingevoerd).
Als zwakke punten van de Guzzi V-twins noemde men
verder de uitlaatbevestiging en de elektrische startmotor, die vooral bij
vriezend weer moeilijkheden geeft. Niet waterproof bleek bij velen ook de
ontsteking, maar montage van waterdichte bougiekappen (Lodge) en een rubber
beschermhoes over de verdeler bleek in dit geval het ei van Columbus.
Als bijzondere reparaties werden door ons genoteerd: gescheurde uitlaatbochten,
dempers en/of bevestigingssteunen 16 maal; moeilijkheden met de startmotor,
starterkrans en/of startrelais 18 maal: een losgeslagen vliegwiel 3 maal; een
kapot cardan 3 maal; reparaties aan zuigers. cilinders en/of zuigerveren 9 maal,
onderverdeeld in 6 vastlopers, 2 gebroken zuigerveren en 1 klep door de zuiger:
verbrande uitlaatkleppen 4 maal, gebroken tuimelaar 1 maal, gescheurd carter 1 maal,
olie lekkende kop 1 maal, lekkende simmerringen op de krukas 7 maal, lekkende
simmerringen cardan 2 maal, lekkende simmerringen versnellingsbak 2 maal,
simmerring nokkenas 1 maal, lekkende afdichtingen telescoop 4 maal, kapotte
kruiskoppeling 2 maal, kapotte accu 8 maal, lekke koppakking 2 maal, versleten
koppelingsplaat 2 maal, kapot koppelingsdruklager 4 maal, kapotte km-teller
en/of kabel 6 maal, gescheurde dynamo-beschermkap 2 maal en tenslotte een
gescheurde ontluchtingsslang 5 maal.
In twee gevallen deed zich een probleem voor, dat eerder in „Motor" in de
rubriek "Uit de Praktijk" behandeld werd. Door overdruk in het carter
als gevolg van een beschadigde chroomwand in de cilinders, en eenmaal door een
te strak veertje in het ontluchtings-ventiel liep bij twee motoren plotseling
via de ontluchting de olie uit het carter. In één geval met fatale gevolgen,
in het andere geval zonder gevolgen, doordat de rijder erg langzaam reed en
direct het waarschuwingslampje van de oliedruk zag.
Service, onderdelenpositie
Over de service van dealer en/of importeur toonden
11 rijders zich over beiden tevreden, 22 rijders hadden uitsluitend goede
ervaringen met hun dealer, 4 uitsluitend goede ervaringen met de importeur
(tevens dealer), 22 rijders vonden het servicebetoon van de dealer goed, maar
dat van de importeur matig tot slecht, 1 rijder was de tegengestelde mening
toegedaan, 1 rijder vond beide zonder meer slecht, terwijl 5 rijders de service
van dealer en/of importeur als matig tot redelijk beoordeelden. In 11 gevallen
vond men zich niet bevoegd tot oordelen wegens het ontbreken van ervaring.
Wat de onderdelenpositie en de daarbij behorende levertijden betreft vonden 20
rijders zich niet bevoegd tot oordelen wegens het ontbreken van ervaring op dit
punt (overigens een compliment voor de Guzzi V-twins gezien de gemiddelde
km-stand van bijna 20.000 km). Dertig rijders gaven op tevreden te zijn, twee
gebruikten de kwalificatie redelijk, acht rijders de kwalificatie matig, terwijl
17 rijders zich niet content toonden met de onderdelenpositie, nog minder met de
abnormaal lange levertijden. Twee rijders
merkten tenslotte op, dat de onderdelenpositie vroeger slecht was, maar thans
steeds beter is. In één geval werden de stakingen in Italië als verzachtende
omstandigheid aangevoerd.
Weer kopen?
Maar liefst een volmondig JA uit 56 kelen op de
vraag weer kopen? Zes rijders hielden een slag om de arm, omdat zij op de punten
service en onderdelenpositie graag nog wat verbeterd wilden zien, maar zij waren
even tevreden over de V-twins als vrijwel iedere Moto Guzzi enthousiast! Vier
rijders wilden zich op dit moment nog niet binden, ondanks gunstige ervaringen,
terwijl 4 rijders ondanks tevredenheid het motto huldigden: verandering van
spijs doet eten! De eetlust werd in 3 gevallen opgewekt door de 12 mille
kostende Münch Mammoet! Over ,,liefhebbertjes" gesproken....
Slechts 8 rijders zagen in de toekomst van de Moto Guzzi V-twins af omdat zij
zich teleurgesteld voelden in hun verwachtingen omtrent probleemloosheid,
betrouwbaarheid, service, onderdelenpositie en/of stuureigenschappen.
De plussen en minnen van de Guzzi werden zoals gebruikelijk breed uitgesponnen.
Een bloemlezing uit de minpunten: slecht chroom van uitlaten en
achterveringselementen, te kleine grondspeling, slecht gedempte telescoop, het
ontbreken van een kickstarter, ontsteking niet waterproof en tenslotte de
slechte start bij temperaturen onder nul.
De 88% tevreden Guzzi rijders zorgden evenwel voor voldoende tegenwicht met: geweldig comfort, robuuste constructie, volgasbestendigheid, probleemloos onderhoud, handelbaarheid. goede stuureigenschappen, cardanaandrijving, elektrisch starten, geslaagde vormgeving, enorme motorsouplesse, hoge prestaties en tenslotte, de bijzondere geschiktheid voor zijspangebruik.
COEN VERBURG.
Gestelde vragen destijds:
1. Naam, adres, leeftijd en beroep eigenaar?
2. Wat is het bouwjaar, type en kilometerstand van uw machine?
3. Kocht u de machine nieuw of tweedehands?
4. Heeft u de machine voorzien van accessoires, zo ja, welke en om welke reden?
5. Hoeveel kilometer rijdt u gemiddeld per jaar?
6. Rijdt u de machine hoofdzakelijk solo of regelmatig met duopassagier? Rijdt u hoofdzakelijk korte trajecten (minder dan 100 km) of hoofdzakelijk lange afstanden? i
7. Gebruikt u de machine wel eens voor het deelnemen aan standaardraces of sterrendagen? Hoeveel maal?
8. Wat is doorgaans uw kruissnelheid op de autowegen?
9. Welke kwalificatie vindt u het meest van toepassing op uw rijstijl: a) rustig: b) gematigd maar snel; c) fel en snel?
10. Tankt u super of normale benzine? Wat is het gemiddelde benzineverbruik?
11. Wat is de gemiddelde levensduur van de ketting en de achterband?
12. Pleegt u regelmatig onderhoud aan lak en chroom? Zo ja, hoeveel maal per maand? Is de kwaliteit van lak en chroom goed of slecht?
13. Is de motor in vergelijking met toen u hem kocht opvallend luidruchtig geworden? Zo ja, welke onderdelen meent u te horen?
14. Heeft u naast het normale onderhoud aan de motor, banden en ketting bijzondere reparaties moeten verrichten? Zo ja, welke en bij welke km-stand? |
15. Bent u tevreden over de verleende service van de dealer en/of importeur?
16. Bent u tevreden over de onderdelenpositie of is de levertijd abnormaal lang?
17. Kunt u één uitgesproken pluspunt en één uitgesproken minpunt van uw machine noemen?
18. Zoudt u tenslotte dit merk in voorkomend geval weer kopen? Kunt u uw antwoord kort en duidelijk toelichten?