Moto Guzzi V7 Rijtest

Uit een 'MOTOR' begin '70-er jaren.

1.529.339 KM met de Moto Guzzi V7 en V7-special

Het totaal van 79 inzendingen — voor dit 11e Motor Rijders Rapport betekende een nieuw record wat het aantal geldige reacties betreft. Bezitters van de 700 cc Moto Guzzi V-7 en de 750 cc V-7 Special zorgden voor een totaal van 80 rapporten, doordat een 35-jarige ambtenaar gegevens verstrekte over zowel een V-7 als over een thans door hem gereden V-7 Special. Qua kilometertotaal bleven de "Buffels" uit Mandello del Lario iets achter bij dat van de eerder aan bod geweest zijnde Honda CB450, hetgeen begrijpelijk is door de zeer recente bouwjaren van de deelnemende Guzzi V-twins. In totaal reden Guzzi fans 1.529.339 km op de tellers; Honda bezitters brachten het tot 1.895.849 km.
De Guzzi's verschillen qua karakter totaal van de tot dusver behandelde merken. Het probleemloze, comfortabele karakter van deze zware toermachines blijkt trouwens ook duidelijk uit de antwoorden.
Vrijwel iedere Moto Guzzi berijder heeft iets van een groottoerist in zich, van een man (of van een man én vrouw) die probleemloos en comfortabel veel van de wereld willen zien. Dat alles kan met de robuuste V-twins, die betrouwbaarheid en uithoudingsvermogen aan een hoge kruissnelheid paren!

Leeftijd, bouwjaar, type

Moto Guzzi bezitters behoren qua leeftijd duidelijk tot de categorie der gerijpte motorrijders. Uit een totaal van 69 opgegeven leeftijden becijferden wij een gemiddelde van bijna 30 jaar, 29 jaar en ruim 6 maanden om precies te zijn. Deze waarde ligt beduidend hoger dan die uit de 10 voorgaande rapporten. Vier deelnemers hadden de 5 kruisjes reeds vol gemaakt, de jongste deelnemer was een 20-jarige scholier.
Wat de modellen betreft waren de V-7 en de V-7 Special vrijwel gelijkelijk vertegenwoordigd. Van de 80 deelnemende machines waren er 41 van het type V-7 en 39 van het type V-7 Special. De bouwjaren waren als volgt verdeeld: 2 exemplaren kwamen in 1967 op de weg, 5 in 1968, 29 in 1969 en 44 in 1970. De aan dit rapport deelnemende V-7 Specials kwamen met enkele uitzonderingen vrijwel alle in 1970 op de weg.
Door de vrij recente bouwjaren kregen wij slechts twee inzendingen van rijders, die meer dan 50.000 km met hun Guzzi hadden afgelegd. De grootste afstand kwam op naam van een 34-jarige fotolaborant, die met een V-7 uit 1968 in totaal 58.000 km op de teller reed. De gemiddelde km-stand van de deelnemende machines becijferden wij op 19.358 km.
Interessant vonden wij, dat de reacties op dit 11e Motor Rijders Rapport behalve uit Nederland ook uit België kwamen, terwijl één brief zelfs uit Noorwegen kwam.

Accessoires

Opmerkelijk groot was het aantal nieuw gekochte machines. Van de 80 deelnemende Guzzi's werden er 73 nieuw gekocht en slechts 7 uit de tweede hand. De lijst van aangeschafte accessoires is werkelijk indrukwekkend. Het accent ligt voornamelijk op het vergroten van 't rijcomfort (windschermen, beenschilden. stuurkuipen), het vergroten van de bagagemogelijkheden (kofferrekken, zijtassen, polyester koffers) en het vergroten van de persoonlijke veiligheid. Het laatste door montage van passeerhoorns, clignoteurs, spiegels, schijnwerpers, mistlampen en niet te vergeten, de uit Duitsland overgewaaide zogenaamde "Lichthupe".

Wij turfden voor u: 35 kofferrekken, 23 koffers/zijtassen, 28 windschermen. 5 beenschilden, 5 stuurkuipen, 32 machines warden uitgerust met één of meerdere schijnwerpers/mistlampen, 5 machines kregen een mistlamp achter, 2 machines werden uitgerust met een extra clignoterend stoplicht, 12 rijders monteerden spiegels, 21 rijders clignoteurs. 23 passeerhoorns, terwijl 7 Guzzi's uitgerust werden met een lichtsignaal. Verder telden wij: 5 Kröber toerentellers, 4 stel Koni achterveringselementen, 3 Cerianitelescopen, 8 sportsturen, 3 hydraulische stuurdempers (gemonteerd wegens zijspangebruik), 5 achter valbeugels, 2 polyester tanks, 2 sportzitjes, 1 Fontana 4 LS voorrem, 1 transistor ontsteking, 1 oliedrukmeter, 1 olietemperatuurmeter en — als klap op de vuurpijl — een heuse radio!

Gebruik, kruissnelheid, rijstijl

Guzzi rijders zijn veelrijders! Het jaargemiddelde becijferden wij op 19.462 km. Laagst opgegeven waarde 6000 km, hoogst opgegeven waarde 62.000 km (inclusief woonwerk verkeer). Het karakter van de Guzzi komt duidelijk naar voren uit de antwoorden op vraag 6 omtrent gebruik. Van de 79 rijders gaven er 36 op hoofdzakelijk solo te rijden, 22 rijders hoofdzakelijk duo, 15 deelnemers reden afwisselend solo/ duo, terwijl 6 Guzzi-enthousiasten hun machine als zijspancombinatie gebruikten (in 2 gevallen afwisselend).
Zeer kenmerkend is het antwoord op het tweede gedeelte van deze vraag. Maar liefst 54 van de 79 rijders plegen hoofdzakelijk lange afstanden af te leggen (méér dan 100 km), terwijl slechts 6 rijders overwegend korte afstanden per rit afleggen. Negentien deelnemers reden afwisselend korte en lange afstanden.

De Guzzi V-twins zijn geen sport machines en het resultaat van vraag 7 omtrent gebruik voor races laat zich dan ook gemakkelijk voorspellen. In slechts 8 gevallen werd de „buffel" gebruikt voor wedstrijden, in de meeste gevallen eenmalig. Opmerkelijke antwoorden kwamen in dit verband van een 33- jarige C.V.-monteur, die met zijn V-7 zijspancombinatie wel eens 'n betrouwbaarheidsrit had meegereden (wat overigens geen succes was vanwege de geringe grondspeling) en van de Ulrumse garagehouder Jan Kampen, voor wegrace-enthousiasten een zeer bekende naam. Jan Kampen heeft van zijn V-7 Special een zeer speciale Special gemaakt, die thans goed is voor 65 DIN-pk en een top van ruim 200 km/uur.
Guzzi rijders zijn geen sportrijders, maar blijkens de opgegeven waarden omtrent kruissnelheid en rijstijl wél sportieve rijders! Wat de rijstijl-kwalificatie betreft vonden slechts 5 rijders rijstijl A (rustig) op zich van toepassing. Maar liefst 65 deelnemers kozen voor de kwalificatie B (gematigd maar snel), terwijl 9 piloten voor C (fel en snel) kozen.

De opgegeven kruissnelheden liegen er niet om! Om begrijpelijke redenen maakten heel wat rijders onderscheid tussen solo- en duogebruik. Laagst opgegeven kruissnelheid 100 km/uur (zijspan), hoogst opgegeven kruissnelheid 170-180 km/uur. 
De gemiddelde kruissnelheid becijferden wij op ruim 136 km/uur, een waarde die geen twijfel laat bestaan omtrent het hoge prestatieniveau van de Guzzi V-twins. 

Benzineverbruik, banden

De pittige rijstijl en de hoge, vaak uren achtereen volgehouden kruissnelheden eisen vanzelfsprekend hun tol. Voornoemde waarden evenwel in aanmerking genomen is het gemiddelde benzineverbruik van de Guzzi's alleszins gunstig te noemen. Uit alle opgegeven cijfers, inclusief die voor zijspancombinaties, destilleerden wij een gemiddelde van precies 16 km/ liter.
In 77 gevallen tankte men uitsluitend super, in twee gevallen gewone benzine (V-7 modellen), terwijl een berijder van een V-7 soms super soms gewone benzine tankte.
Uiteraard kost het voortstuwen van een zijspancombinatie meer brandstof, dan een solofiets nodig heeft. Voor de 6 deelnemende zijspancombinaties becijferden wij 't benzine verbruik apart: gemiddeld 12.3 km/liter.
Voor een zware, krachtige machine als de Guzzi V-twin is een gemiddelde levensduur van de achterband van 9041 km (hoofdzakelijk gebaseerd op de origineel gemonteerde Pirelli band) zeker niet slecht te noemen. Een uitstekende band voor gematigde, maar snelle rijders. Niet echter voor felle en snelle rijders die dank zij deze rijstijl vaak ingescheurde noppen moesten constateren, terwijl in twee gevallen zelfs grote lappen rubber van het canvas scheurden. Deze categorie rijders toonde zich tevreden over de grip en redelijke slijt vastheid van de Metzeler en Continental S banden, de Avon GP en de Dunlop K81. In 2 gevallen meende men met andere banden prettiger stuureigenschappen te constateren. Felle en snelle rijders moesten overigens, ongeacht het merk of type band, genoegen nemen met een levensduur tussen de 4000 en 7000 km.

Lak en chroom

De houdbaarheid van lak en chroom wordt vanzelfsprekend naast de kwaliteit mede bepaald door het gepleegde onderhoud. Wat dit laatste betreft werd de Guzzi in drie gevallen enigszins stiefmoederlijk behandeld, maar in alle andere gevallen werd voldoende onderhoud gepleegd, variërend van wekelijks tot eenmaal in de maand. In 12 gevallen pleegde men onderhoud naar behoefte. De Noorse Guzzi-enthousiast gaf te kennen, dat hij zijn fiets aan het begin van de winter volledig prepareerde en er daarna tot aan de lente niets meer aan deed in verband met het barre klimaat.
In 37 gevallen werd de kwaliteit van lak en chroom als goed gekwalificeerd, in 11 gevallen beoordeelde men de kwaliteit van beide als matig tot redelijk, terwijl in 12 gevallen de kwaliteit van beide onvoldoende geacht werd. In de overige gevallen maakten de rijders onderscheid tussen de kwaliteit van lak en chroom. Dertien maal was men over de lak tevreden, maar toonde men zich teleurgesteld door de chroomkwaliteit, terwijl drie rijders juist wel het chroom, maar niet de lak voldoende vonden. Drie Guzzi bezitters zeiden tenslotte de lak goed en het chroom redelijk te vinden.
Wat de lak betreft had men nog al eens kritiek op de binnenzijde van de spatborden en die van de zijpanelen. Het chroom van de uitlaatbochten, de dempers en van do schokbrekerveren werd in veel gevallen zeer slecht gevonden.

Mechanische bijgeluiden

Wat de mechanische stilheid van de motor betreft komen de Guzzi V-twins uitstekend uit de bus. In 53 gevallen liep de motor nog als nieuw, terwijl 4 rijders zelfs opgaven, dat hun machine na de inloopperiode mechanisch stiller geworden was.
In 26 gevallen vond men de V-twin wat luidruchtiger geworden sedert aankoop. Negentien rijders schreven dit toe aan het kleppenmechanisme, 4 aan het klapperen van de koppeling, 1 aan het gieren van de cardan, 1 aan het kantelen van de zuigers en 1 tenslotte aan het kloppen van het nokkenastandwiel.

Bijzondere reparaties

Een interessante, hoewel niet alles zeggende, vraag is die over de bijzondere reparaties. Wat de Guzzi V-twins betreft leverde deze vraag weinig nieuwe gezichtspunten op. Van de totaal 80 deelnemende machines, waarvoor wij een gemiddelde km-stand van 19.358 km becijferden, gaven 23 exemplaren in het geheel geen moeilijkheden. Aan de overige machines moesten buiten het normale onderhoud kleinere of grotere reparaties verricht worden, waarvan een groot aantal onder garantie uitgevoerd werd. Algemeen bekend van dit Italiaanse merk is, dat er tijdens de stakingen in Italië eind 1969, begin 1970, een serie modellen met verkeerde krukassen is gemaakt. Vanwege een te scherpe afrondingsstraal van de krukpennen is er gevaar voor breuk, een feit, dat er in dit Rijders Rapport mooi uitrolde. Acht rijders kregen vrij spoedig na aankoop met dit euvel te maken, maar aangezien de fabriek de fout reeds ontdekt had, konden de pechvogels snel geholpen worden (volgens de importeur zijn er destijds 11 van deze foutserie in ons land ingevoerd).

Als zwakke punten van de Guzzi V-twins noemde men verder de uitlaatbevestiging en de elektrische startmotor, die vooral bij vriezend weer moeilijkheden geeft. Niet waterproof bleek bij velen ook de ontsteking, maar montage van waterdichte bougiekappen (Lodge) en een rubber beschermhoes over de verdeler bleek in dit geval het ei van Columbus.
Als bijzondere reparaties werden door ons genoteerd: gescheurde uitlaatbochten, dempers en/of bevestigingssteunen 16 maal; moeilijkheden met de startmotor, starterkrans en/of startrelais 18 maal: een losgeslagen vliegwiel 3 maal; een kapot cardan 3 maal; reparaties aan zuigers. cilinders en/of zuigerveren 9 maal, onderverdeeld in 6 vastlopers, 2 gebroken zuigerveren en 1 klep door de zuiger: verbrande uitlaatkleppen 4 maal, gebroken tuimelaar 1 maal, gescheurd carter 1 maal, olie lekkende kop 1 maal, lekkende simmerringen op de krukas 7 maal, lekkende simmerringen cardan 2 maal, lekkende simmerringen versnellingsbak 2 maal, simmerring nokkenas 1 maal, lekkende afdichtingen telescoop 4 maal, kapotte kruiskoppeling 2 maal, kapotte accu 8 maal, lekke koppakking 2 maal, versleten koppelingsplaat 2 maal, kapot koppelingsdruklager 4 maal, kapotte km-teller en/of kabel 6 maal, gescheurde dynamo-beschermkap 2 maal en tenslotte een gescheurde ontluchtingsslang 5 maal.
In twee gevallen deed zich een probleem voor, dat eerder in „Motor" in de rubriek "Uit de Praktijk" behandeld werd. Door overdruk in het carter als gevolg van een beschadigde chroomwand in de cilinders, en eenmaal door een te strak veertje in het ontluchtings-ventiel liep bij twee motoren plotseling via de ontluchting de olie uit het carter. In één geval met fatale gevolgen, in het andere geval zonder gevolgen, doordat de rijder erg langzaam reed en direct het waarschuwingslampje van de oliedruk zag.

Service, onderdelenpositie

Over de service van dealer en/of importeur toonden 11 rijders zich over beiden tevreden, 22 rijders hadden uitsluitend goede ervaringen met hun dealer, 4 uitsluitend goede ervaringen met de importeur (tevens dealer), 22 rijders vonden het servicebetoon van de dealer goed, maar dat van de importeur matig tot slecht, 1 rijder was de tegengestelde mening toegedaan, 1 rijder vond beide zonder meer slecht, terwijl 5 rijders de service van dealer en/of importeur als matig tot redelijk beoordeelden. In 11 gevallen vond men zich niet bevoegd tot oordelen wegens het ontbreken van ervaring.
Wat de onderdelenpositie en de daarbij behorende levertijden betreft vonden 20 rijders zich niet bevoegd tot oordelen wegens het ontbreken van ervaring op dit punt (overigens een compliment voor de Guzzi V-twins gezien de gemiddelde km-stand van bijna 20.000 km). Dertig rijders gaven op tevreden te zijn, twee gebruikten de kwalificatie redelijk, acht rijders de kwalificatie matig, terwijl 17 rijders zich niet content toonden met de onderdelenpositie, nog minder met de abnormaal lange levertijden. Twee rijders merkten tenslotte op, dat de onderdelenpositie vroeger slecht was, maar thans steeds beter is. In één geval werden de stakingen in Italië als verzachtende omstandigheid aangevoerd.

Weer kopen?

Maar liefst een volmondig JA uit 56 kelen op de vraag weer kopen? Zes rijders hielden een slag om de arm, omdat zij op de punten service en onderdelenpositie graag nog wat verbeterd wilden zien, maar zij waren even tevreden over de V-twins als vrijwel iedere Moto Guzzi enthousiast! Vier rijders wilden zich op dit moment nog niet binden, ondanks gunstige ervaringen, terwijl 4 rijders ondanks tevredenheid het motto huldigden: verandering van spijs doet eten! De eetlust werd in 3 gevallen opgewekt door de 12 mille kostende Münch Mammoet! Over ,,liefhebbertjes" gesproken....
Slechts 8 rijders zagen in de toekomst van de Moto Guzzi V-twins af omdat zij zich teleurgesteld voelden in hun verwachtingen omtrent probleemloosheid, betrouwbaarheid, service, onderdelenpositie en/of stuureigenschappen.
De plussen en minnen van de Guzzi werden zoals gebruikelijk breed uitgesponnen. Een bloemlezing uit de minpunten: slecht chroom van uitlaten en achterveringselementen, te kleine grondspeling, slecht gedempte telescoop, het ontbreken van een kickstarter, ontsteking niet waterproof en tenslotte de slechte start bij temperaturen onder nul.

De 88% tevreden Guzzi rijders zorgden evenwel voor voldoende tegenwicht met: geweldig comfort, robuuste constructie, volgasbestendigheid, probleemloos onderhoud, handelbaarheid. goede stuureigenschappen, cardanaandrijving, elektrisch starten, geslaagde vormgeving, enorme motorsouplesse, hoge prestaties en tenslotte, de bijzondere geschiktheid voor zijspangebruik.

COEN VERBURG.

Gestelde vragen destijds:

1. Naam, adres, leeftijd en beroep eigenaar?

2. Wat is het bouwjaar, type en kilometerstand van uw machine?

3. Kocht u de machine nieuw of tweedehands?

4. Heeft u de machine voorzien van accessoires, zo ja, welke en om welke reden?

5. Hoeveel kilometer rijdt u gemiddeld per jaar?

6. Rijdt u de machine hoofdzakelijk solo of regelmatig met duopassagier? Rijdt u hoofdzakelijk korte trajecten (minder dan 100 km) of hoofdzakelijk lange afstanden? i

7. Gebruikt u de machine wel eens voor het deelnemen aan standaardraces of sterrendagen? Hoeveel maal?

8. Wat is doorgaans uw kruissnelheid op de autowegen?

9. Welke kwalificatie vindt u het meest van toepassing op uw rijstijl: a) rustig: b) gematigd maar snel; c) fel en snel?

10. Tankt u super of normale benzine? Wat is het gemiddelde benzineverbruik?

11. Wat is de gemiddelde levensduur van de ketting en de achterband?

12. Pleegt u regelmatig onderhoud aan lak en chroom? Zo ja, hoeveel maal per maand? Is de kwaliteit van lak en chroom goed of slecht?

13. Is de motor in vergelijking met toen u hem kocht opvallend luidruchtig geworden? Zo ja, welke onderdelen meent u te horen?

14. Heeft u naast het normale onderhoud aan de motor, banden en ketting bijzondere reparaties moeten verrichten? Zo ja, welke en bij welke km-stand? |

15. Bent u tevreden over de verleende service van de dealer en/of importeur?

16. Bent u tevreden over de onderdelenpositie of is de levertijd abnormaal lang?

17. Kunt u één uitgesproken pluspunt en één uitgesproken minpunt van uw machine noemen?

18. Zoudt u tenslotte dit merk in voorkomend geval weer kopen? Kunt u uw antwoord kort en duidelijk toelichten?