Moto Guzzi V7 700
Geslaagd voor
een zwaar examen
Uit Motor 49, 1967, door Ernst Leverkas:
MERK : Moto Guzzi
V7 700 cc, Kenteken : SIM N 162
BERIJDER : Erwin Müller, 5449, Leideneck, nr. 50 (W.Dld)
DATUM : 27 november 1967
ROUTE : Autobahn Hamburg - Wenen via Frankfurt, Karlsruhe
De trein vertrekt uit Hamburg om 16.25 u. en komt de volgende dag om 7.25 u. in Wenen aan. Rijtijd 15 uur.
AFSTANDEN - OMSTANDIGHEDEN - GEMIDDELDE SNELHEDEN
1e etappe : gemiddeld
128,0 km u - 218 km; droge wegen,geen regen, enkele stops om de verdeelkap af te
dichten
2e etappe : gemiddeld 83.2 km u - 236 km; sneeuw, sneeuwstorm, ijzel. Stops om
verdeelkap af te dichten, olie op onderbrekerarm
3e etappe : gemiddeld 97.0 km u - 263 km; sneeuw, ijzel, mist, regen, opgebroken
wegen, auto-ongevallen
4e etappe : gemiddeld 116,5 km u - 255 km; sneeuw, regen, daarna droge wegen,
natte bougies, oponthoud bij rit door München
5e etappe : gemiddeld 130.0 km u - 241 km; voornamelijk droog, maar opgebroken
weggedeelten, douane
6e etappe : gemiddeld 126,9 km u - 170 km; voornamelijk droog, opgebroken wegen
TOTAAL 1383 km (v. teller): 14
u. 11 m. = ca. 98.0 km/u
alleen rijtijd: 12 u. 45 m. = ca. 108.5 km/u
Afstand volgens de kaart 1400 km.
Laten we eerlijk zijn: een goede oude Volkswagen kan je - op de Autobahn zonder bedenken urenlang volgas laten rijden - hij loopt en loopt en loopt! Maar probeer dat nu ook eens met een moderne motorfiets. Zonder speciale voorbereidingen of speciale onderdelen en met de ontsteking en carburateur afgesteld volgens het instructieboekje. Hoe ver beste vrienden, denkt u dan wel te komen?
Sinds de betrouwbaarheid van moderne motorfietsen
steeds meer een onderwerp van gesprek onder motormannen is, wordt naar een
methode gezocht om deze aan de tand te voelen. Wat een paar jaar geleden nog als
onzinnig van de hand gewezen werd, hebben enkele enthousiasten nu voor elkaar
gebracht. Met volkomen standaard motorfietsen van particulieren (dus geen
speciaal klaar gemaakte machines van de fabriek), afgesteld zoals dit volgens
het handboekje moet zijn, zonder extra uitrusting (uitzondering: 's nachts zijn
extra lampen toegestaan omdat die ten eerste meer licht geven en ten tweede de
dynamo zwaarder belasten!), maar verder geheel zoals de machine in het
prospectus is beschreven, wordt van Hamburg naar Wenen gereden, over de Autobahn
en zoveel mogelijk volgas waar de verkeersomstandigheden dit toelaten. Afstand
volgens de kaart precies 1400 km.
Het afgelopen jaar strandden vier pogingen met verschillende merken en modellen
tussen 250 en 500 cc. Eenmaal na 600 km door kettingbreuk gepaard met een
gebroken versnellingsbakhuis, eenmaal door drijfstangbreuk na 170 km, eenmaal na
550 km door een gescheurde cilinder en eenmaal door een door de trillingen
vernielde ontstekingsinstallatie. Dit waren dus volkomen standaard motoren,
afgesteld volgens het boekje, in onberispelijke conditie en geen enkele met
minder dan 10.000 km op de teller. Nu gingen we het voor de vijfde maal
proberen. Deze keer ging het erom, de betrouwbaarheid en het uithoudingsvermogen
van een Moto Guzzi V7, 700 cc, te onderzoeken.
Tot dan had deze machine 18.000 km gelopen. Buiten het normale onderhoud was er
niets aan gedaan. Wel had men de motor tevoren met de normale afstelling 10 uur
volbelast op een proefbank laten draaien zonder dat er een foutje aan het licht
kwam(!). En nu zou dus het tweede deel van de proef komen. Het was ook hier dus
geen fabrieksmachine en de eigenaar, Erwin Muller uit Leideneck in de Hunsrück
(32 jaar, gehuwd, drie kinderen, van beroep chauffeur op een bulldozer en in de
motorsport bekend als drager van de gouden motorsport-onderscheiding) verklaarde
zich bereid deze lange afstand zelf met zijn machine af te leggen. Doel: zo vlug
mogelijk van Hamburg naar Wenen zien te komen.
Verleden week maandag 27 november werd precies te middernacht 0.00 uur aan het
begin van de Autobahn in Hamburg gestart. De eerste etappe van 218 km werd met
een gemiddelde van 128.0 km u, afgelegd, gedeeltelijk in stromende regen.
Meerdere malen moest gestopt worden om de verdelerkap af te dichten tegen
binnendringen van water in de verdeler. Toen werd benzine ingenomen. De volgende
etappe van 236 km was heel anders dan Erwin en zijn vrienden zich deze
voorgesteld hadden: het begon ongelofelijk dicht te sneeuwen, het wegdek werd
spiegelglad (de pekelwagens kwamen 's nachts niet in actie!) en tenslotte kwam
er door de verandering van temperatuur een dichte mist opzetten. Het werd een
echte lijdensweg! Opnieuw moest gestopt worden om de elektrische installatie
tegen vocht te beschermen en de onderbreker een druppeltje olie te geven.
Het gemiddelde was nu "slechts" 83,2 km
u. Maar "Elefanten-mannen" geven niet op. De Duitse Spoorwegen maken
propaganda met de slagzin "Wij rijden bij elk weer, wij starten
altijd" en een FD-trein van Hamburg naar Wenen (tot Fulda de beroemde „Italië-Expresse)
doet daar van 16.25 tot 7.25 de volgende ochtend, dus 15 uur over.
Elefanten-mannen laten ook nooit verstek gaan. En vooral nu helemaal niet.!
De derde etappe van 263 km tot Stuttgart volbracht de ijzeren Guzzi-ridder met
een gemiddelde van 97.0 km u over besneeuwde en beijzelde wegen! Dank zij de
lange wielbasis en het fijne profiel van de Pirelli banden bleef de machine goed
in het spoor, maar voor de rijder was het natuurlijk een heel zware beproeving.
Een bril was niet op te houden, want die besloeg voortdurend, de warrelende
sneeuwvlokken beperkten het zicht, de kou kroop langzaam in de voeten. Daarbij
die zenuwslopende inspanning om de zware machine met een zo hoog mogelijke
snelheid voort te jagen.
Toen Erwin 's morgens om 7.45 uur bij de controle
in Stuttgart arriveerde, zag het er naar uit dat hij een verslagen man was. Maar
in de tijden van de pioniers stonden de dappere vrouwen achter hun mannen de
geweren te laden, en hier was, met anderen, de in Duitsland zeer bekende "motorfiets-oma",
de 68-jarige Friedel Vielhaben de hele nacht op post om haar rijder en zijn
Guzzi op te wachten. Ze sprak hem eens flink toe, liet hem hete thee drinken,
gaf hem een nieuwe bril en droge handschoenen en vertelde hem, dat het in
Oostenrijk zo mooi was. Daar moest Erwin toch om lachen en opgekikkerd spoot hij
met zijn Guzzi-buffel weg.
De toespraak had geholpen. De volgende etappe van 255 km reed hij met een
gemiddelde van 116.5 km u en - met inbegrip van de rit door München en de
douanecontrole bij Salzburg - bereikte hij Linz (etappe van 241 km) met een
gemiddelde snelheid van 130 km u. Ondanks regen, mist en opgebroken wegen! Nog
even vóór Wenen oponthoud door een doorgeslagen bougiekap, maar toen was de
rit toch volbracht, in 14 uur en 11 minuten. 49 minuten vlugger dan de trein!
De secretaris-generaal van de ARBÖ wachtte hem op met bloemen. De Guzzi had
zich goed gehouden - de gasschuiven klemden, iets vanwege vuil water en pekel,
de riem die de dynamo aandrijft moest wat bijgesteld worden en de elektrische
installatie zou beter afgeschermd moeten zijn. Dat was alles. Algemeen
gemiddelde met inbegrip van oponthoud en stops: ca. 98,0 km u. Zuiver
rijgemiddelde ca. 108,5 km u. Afstand volgens de kilometerteller 1383 km.
De V7 heeft hierdoor het begrip van betrouwbaarheid bereikt dat vroeger de KS 601 van Zündapp, de „Groene Olifant'' had. En, beste Vrienden, u weet nu, wie wij in Duitsland een „Elefanten- man" noemen. Zulke kerels hebben motorfietsen als de V7 nodig.
En wat denkt u — ontmoeten we elkaar bij het Elefanten-Treffen op 6 en 7 januari op de Nürburgring?