Moto Guzzi V 8 = Moto Guzzi Ottocilindri

Bij Ottocilindri staan meer foto's.

De V8 in het Guzzi museum in Duitsland, verdere gegevens onderaan.

www.world-of-guzzi.de

Een 1-cilinder vierklepper in 1920, een 4-cilinder met compressor in 1930, horizontale lijnmotoren in V-vorm, aërodynamische uitvindingen, dit alles bewijst dat Moto Guzzi tot de meest creatieve constructeurs behoort. De 500 cc V8 is een absoluut meesterwerk en een van de topprestaties van de Italiaanse motorindustrie.

De Guzzi V8, in 1954 ontworpen door Giulio Carcano die ook furore maakte met raceboten, staat nog steeds te boek als krachtigste en snelste naoorlogse motorfiets. De ontwikkeling duurde twee jaar maar toen het snelheidsmonster eindelijk klaar was voor de strijd, trokken Guzzi, Gilera en Mondial zich eind 1957 terug uit de wereldkampioenschappen.

De techniek van een V8 is uniek in de geschiedenis van de motorfiets, want dit levert technische problemen op die geen enkele andere fabrikant ooit heeft aangedurfd. Weliswaar was er de Galbusera V8 uit 1938, maar dit was een tweetakt en de Honda NR 500 uit 1979, maar dit was eigenlijk een V4 met dubbele zuigers. De Guzzi V8 van 90 graden en een dwarsliggende krukas, was een wonder van motortechniek. Met de omvang van een 250 cc viercilinder, een perfecte balans en kleine zuigers met een lage snelheid, draaide de motor 12000 tpm, een voor die tijd fabelachtig toerental.

Spec's: 8-cilinder 4-takt V-blok, vloeistofgekoeld, 2 DOHC's met tandwieltrein, 499 cc (44 x 41 mm), 78 pk bij 12000 tpm, 8 Dell'Orto 20 mm carburateurs, bediend door stangen, 8 onderbrekers, 8 bobines, smering dry sump, keuze uit 4, 5 of 6 versnellingsbak, dubbel wiegframe, voorvering leading link, achter 2 schokbrekers, trommelremmen (voor dubbelnoks), voorband 2,75 x 19", achterband 3,00 x 20", gewicht 150 kg, topsnelheid 275 km/u.

De beroemde Moto Guzzi V8 met zijn typische stroomlijn die wel aërodynamisch maar uiterst zijwindgevoelig was. Door de economische crisis was de V8 eind 1957 tot de ondergang gedoemd.

OTTO CILINDRI (EIGHT CYLINDERS) - 1955-1957  ENGLISH

The Otto Cilindri represents the huge diversity in motorcycling. Decidedly innovative, the V8 498.5cc machine quickly moved from the design stage to the race track. The first prototypes were assembled in 1955 and 1956 was dedicated to complex preparation phases. However, the exceptional potential was seen immediately. The 68 horsepower of the first series was increased to 75 in 1957, with a top speed of 275kph (171mph). In the definitive version it was used in numerous races and enabled Moto Guzzi to break a series of records which had existed for many years. The Otto Cilindri would have displayed its supremacy for many more years, but the end of 1957 saw Moto Guzzi withdraw from road racing.

8 CILINDRI“ – 1955-1957                            DEUTSCH

Die „8 CILINDRI“ stellt eine MOTO GUZZI mit der im Motorradbau maximalen Zylinderzahl dar. Als absolute Innovation entwickelte sich die V8 mit 498,5 ccm sehr schnell vom Prototyp zum fertigen Rennmotorrad. Die ersten Prototypen wurden im Jahre 1955 gefertigt, während das folgende Jahr den komplexen Vorbereitungssphasen gewidmet wurde, in denen sich das außergewöhnliche Potential bereits erahnen liess. Die in den ersten Serien erreichte Leistung von 68 PS wurde im Jahre 1957 auf 75 PS erhöht, wodurch eine Spitzengeschwindigkeit von 275 km/h möglich wurde. In der endgültigen Version setzte sich diese MOTO GUZZI in zahlreichen Wettkämpfen mit einer Reihe von Rekorden durch, die lange Zeit nicht gebrochen werden konnten. Die „8 CILINDRI“ hätte noch für viele Jahre ihre Stärke demonstrieren können, doch traf das Saisonende im Jahre 1957 mit der endgültigen Entscheidung der Rennabteilung in Mandello del Lario zusammen, sich aus dem internationalen Wettbewerb zurückzuziehen.

8 CILINDRI - 1955-1957 ITALIANO

La Otto Cilindri rappresenta l'esempio di massimo frazionamento in campo motociclistico. Oltre a essere stato decisamente innovativo, il progetto del V8 di 498,5 cc ebbe anche il pregio di essere passato in tempi rapidissimi dalla fase di progetto a quella di motore da corsa. I primi prototipi furono assemblati nel 1955 e l'anno seguente fu dedicato alle complesse fasi di messa a punto, ma lasciando subito intravedere l'eccezionale potenziale. Dai 68 cavalli delle prime serie si arrivò nel 1957 a 75, con una velocità di punta di 275 chilometri orari. Nella versione definitiva si impose in numerose gare e consentì alla Moto Guzzi di conquistare una serie di record, rimasti a lungo imbattuti. La Otto Cilindri avrebbe potuto dimostrare ancora per molti anni la sua supremazia, ma la chiusura della stagione 1957 coincise con l'abbandono definitivo del reparto corse di Mandello al mondo delle competizioni.

 

Interview met de vader van de V8