Moto Guzzi V7 versus Corvette C5

 

Filerace tussen Moto Guzzi V7 en Corvette C5.
Uit MotoPort Magazine, jaargang 4, nummer 2 voorjaar 2002



Maakt een met zijn gezondheid sukkelende Moto Guzzi V7 tijdens een snelheidswedstrijdje een kans tegen een hypermoderne Corvette C5 met een top van drie honderd kilometer per uur? Geen relevante vraag.Maar wat als de tweestrijd plaatsvindt tijdens spitsuren? Het MotoPort Magazine nam de proef op de som.
'Man, ik werd gek van die file.' handeling is MotoPort . Het eindpunt is MotoPort . 't is een ritje van 62 kilometer dat onder normale omstandigheden voor zowel de Moto Guzzi als de Corvette een fluitje van een cent moet zijn. Maar het is nu half vijf 's middags en de wegen kruipen langzaam dicht. Jan de Kuijer, directeur eigenaar van MotoPort Uithoorn, neemt de uitdaging minzaam aan. Zijn één jaar oude Corvette (top: 300 km/u +, vermogen: 356 pk) moet het traject in hooguit een kwartiertje kunnen overbruggen. Ok, hij lapt dan wel al de regels aan zijn laars, maar in theorie moet het mogelijk kunnen zijn. Overigens zegt Jan de Kuijer dat de Corvette C5 in zijn bezit is, maar de zuinigheid van de zakenman kennende, heeft hij de bolide van een vermogend vriendje geleend. En dan tja, die Guzzi. We zijn eigenlijk al blij als hij
Rotterdam haalt. 't Zou me niets verbazen als dat apparaat onderweg uit elkaar valt', zegt de bezonnenbrilde Jan de Kuijer als hij zelfverzekerd tegen de motorkap van zijn snelle auto leunt. Wat hij niet weet is dat we in één jaar tijd zonder problemen achttienduizend kilometer op de klok van de V7 hebben gezet. Evenwel, zijn leeftijd in acht genomen (25 jaar) kan elke rit wel de laatste zijn.

Speelkwartier.

Afijn, het is inmiddels vijf over half vijf en we kunnen er niet langer omheen draaien, de match gaat beginnen. Gas open, koppeling los en zoef, binnen een paar seconden ligt de Corvette al honderden meters voorop en zien we in de verte nog net de wuivende arm van Jan de Kuijer uit het open raampje van zijn
auto, overtuigd als hij is dit varkentje wel even te kunnen wassen. Maar bij het eerste de beste stoplicht staat dat glimmende raceblik van hem al hopeloos vast in een onafzienbare rij wachtende automobilisten. De Guzzi pruttelt de stoet vrolijk voorbij. 1-0 voor de V7. Uithoorn is zo tegen het einde van de middag
niet the place to be voor automobilisten, blijkt al gauw. Want bij het volgende stoplicht is het weer raak, althans voor De Kuijer. Geen wuivende armen en zelfverzekerde blikken meer, trouwens helemaal geen De Kuijer meer. We zijn nog geen vijf minuten onderweg en hij is in geen velden of wegen meer te bekennen. Bij Schiphol schieten we de snelweg op. De kansen voor de V7 nemen alleen maar toe, want hoever we ook kijken, we zien alleen maar auto's die muurvast in een eindeloze file staan. Voor de Guzzi breekt nu het speelkwartier aan. Rustig ploffend halen we in een kwartiertje tijd een paar duizend auto's in. Na een half uurtje toeren komt bij Leiden het verkeer weer in een wurggreep te zitten, maar bij Den Haag kunnen
automobilisten eindelijk weer eens naar adem happen. Er komt zowaar schot in de massa. Hier liggen de kansen voor de Corvette van Jan de Kuijer. Waar zou hij zijn? Nog in Uithoorn voor dat stoplicht, in de buurt van Schiphol dan, wellicht zit hij al aan de koffie bij MotoPort Rotterdam? Bij Berkel en Rodenrijs slaan we de snelweg af, maar niet nadat we kuierend langs de zoveelste file zijn gegaan. Bij McDonalds slaan we rechtsaf, nog een keer links en het pand van MotoPort Rotterdam is in zicht. Al met al zijn we één  uur en vijf minuten onderweg geweest over een traject van 62 kilometer.

Snel zaken doen.

'Koffie dan maar', zegt Toon Sparreboorn van MotoPort Rotterdam. Het wachten begint. Vijf minuten, tien minuten. 'Nog een bakkie', klinkt het vriendelijk. We nemen de tijd om de zaak eens goed in ons op te nemen. Het blijkt dat Jan de Kuijer sinds juli vorig jaar als grootaandeelhouder tot MotoPort Rotterdam
is toegetreden. Samen met Toon Sparreboorn is hij voortvarend van start gegaan. De showroom is uitgebreid van 350 m2 tot 900 m2. 'Dit wordt de mooiste tent van Rotterdam', zegt Toon die nog maar eens een bak koffie tapt. Snel zaken doen kan Jan de Kuijer dus wel, maar snel autorijden - ho maar. Nog geen spoor van de Corvette-coureur te bekennen. Om tien voor zes gaat de telefoon: Jan de Kuijer, hij komt eraan. Of ze de tent alsjeblieft nog niet willen sluiten. Intussen valt ons oog op een prachtige BMW R100 GSPD uit '92 met 82.000 kilometer op de teller. Voor 6300 euro of voor 92 euro per maand via het Flexplan wisselt hij van eigenaar. Proefritje dan maar, we hebben toch tijd. Ho wacht even. Komt daar
iets de hoek om suizen? Jawel, het is Jan de Kuijer. Met rood aangelopen gezicht van opwinding stapt hij zijn auto uit: 31 minuten nadat de Guzzi als eerste aantikte. 'Man, ik werd gek van die file', klinkt het getergd. Jazeker, hij had wel degelijk zijn best gedaan, maar had onder andere verkeerde keuzes
gemaakt. Hij zegt: 'ik hoorde via de radio dat bij Schiphol het verkeer helemaal vast stond, dus ik dacht: "Ik neem bij Haarlemmermeer een sluiproute". Stond er bij Burgerveen een brug open. Duurde wel een kwartier. Voor de rest stond het verkeer muurvast. Hopeloos, waardeloos.' Jan de Kuijer geeft het al aan. Het verkeer is hopeloos tijdens de spits. Als we alleen al dit onbetekenende ritje van Uithoorn naar Rotterdam in ogenschouw nemen: meer dan een half uur voorsprong met de motorfiets hoe oud hij ook
is. En dan moetje ook nog eens terug. Dat betekent één uur per dag tijdwinst. Maandelijks zelfs twintig uur, bijna een volle dag! Als dat geen pleidooi voor de motorfiets is dan weten wij het ook niet meer. Dus: ga 'ns langs bij MotoPort. De showrooms staan propvol met handige en goedkope filebeaters.

Motoport

Moto Guzzi V7