Moto Guzzi 1000 SP II

'MOTO 73', 02-08-1985, tweede deel

DOEL VOORBIJGESCHOTEN

"Doel voorbij geschoten." Dat klinkt niet zo positief. Doch, het slaat niet op de kwaliteiten van de Guzzi, maar op het feit dat we ons eerste doel - een tussenverslag na 10.000 kilometer - volledig misten. Op dit moment staat de teller van de Guzzi al op 18.000 kilometer. Wanneer jij deze regels leest zijn we al dik door de 20.000 kilometer, want de machine staat reisklaar voor een trip naar Italië: De Guzzi-fabriek is het doel van deze reis. Over het weerzien van de Guzzi met haar geboorteplaats lees je overigens in het komende nummer een verslag.

Twee jaar geleden kostte het nog moeite om, naast het rijden van de gewone testfietsen, ruimte te vinden om de teller van de Yamaha XJ 900 naar de 15.000 kilometer te jagen. Vorig jaar lukte het met de Suzuki GSX 750 EP al wat beter. Binnen een redelijke termijn leverden we die machine weer in bij de importeur met 20.000 kilometer op de klok.

Nu moeten we onze testrijders af en toe even afremmen. De Kawasaki. die twee nummers geleden aan de orde kwam bij het eerste tussenverslag over 10.000 kilometer, heeft momenteel al 16.000 kilometer op de klok staan. Onze Guzzi is helemaal niet meer te stoppen. Hoewel de machine iets later werd ingezet staat de teller momenteel al voorbij de 18.000. Snel tijd dus om de eerste indrukken over langere afstanden aan het papier toe te vertrouwen.

Lang en kort

Nadat onze toermedewerker Iwe van der Beek de teller van haar maagdelijkheid had ontdaan, stonden onze lange en korte afstandspecialisten klaar om het stuur over te nemen. Endurancespecialist Ger van Gulik nam de Guzzi mee naar de eerste WK-endurance in Italië. Na zijn terugkeer stond de teller op 10.000 kilometer. Een grote servicebeurt, inclusief de montage van een nieuwe Michelin-achterband, kon nog net geregeld worden voordat onze sprintspecialist, Tjeerd Hiddema diverse sprints ging bezoeken. Na een weekendje Engeland kregen we een week later al een kaart vanaf de Noordpool. We wisten niet, dat daar ook al gesprint werd Tjeerd!

Door hard in te grijpen konden we af en toe ook zelf nog een stukje rijden met de Guzzi, hoofdzakelijk om de motorfiets van en naar de importeur te brengen die het noodzakelijke onderhoud uitvoert.

Om de 3000 kilometer

Volgens het instruktieboekje moet om de 3.000 kilometer een servicebeurt worden uitgevoerd. De ene keer een kleine, en de volgende - om de 6000 kilometer - een grote. Wanneer je maar 10.000 kilometer per jaar rijdt, is dat wel redelijk. Wanneer je echter. zoals wij, de teller binnen drie maanden over de 20.000 weet te krijgen mogen - ook volgens de importeur - andere normen gehanteerd worden.

Na het inrijden door de importeur kreeg de machine de 1000-kilometerbeurt en werd de Guzzi overgedragen aan de redactie. Met 5000 kilometer op de klok werd de eerste servicebeurt uitgevoerd, terwijl 5000 kilometer la- ter een uitgebreide onderhoudsbeurt op het programma stond. Toen werden ook het filter, de bougies en de achterband vervangen. Bij kilometerstand 18.000 werd wederom een kleine onderhoudsbeurt gegeven. Bij de beurt werd een controlelampje op het dashboard vervangen en een slot van de kofferbevestiging gerepareerd.

Bij de 10.000 kilometerbeurt werd ook de oliedrukzender. dat is een apparaatje dat het oliecontrolelampje moet vertellen of de oliedruk in de motor wel hoog genoeg is, vervangen. Het lampje wilde namelijk wel eens gaan branden terwijl er niets aan de land was. Ondanks dat deze zender werd vervangen bleef het lampje af en toe oplichten. Een ander lampje wilde, terwijl dat wel moest, juist niet branden. Dat was het rechter knipperlicht achter. Een slechte massaverbinding was / is hier de oorzaak van. Ander lampenmaleur was een steentje dat zich door de koplamp boorde. 

Bij de 10.000 kilometerbeurt was ook de achterband aan vervanging toe. Hoewel de standaard gemonteerde Michelin-band nog ruimschoots aan de norm van 2 millimeter profiel voldeed, hebben we hem vernieuwd omdat de band vrij vierkant begon te worden. Bovendien stonden er weer langere trips gepland.

Kilometervreter

Waar moesten we verder nog naar kijken? Eigenlijk nergens naar. Benzine erin en rijden. Het fijne van deze kilometervreter is dat je een heel stuk kunt rijden met een tankvulling. Tjeerd Hiddema rekende uit, nadat hij over een afstand van 463 kilometer 21.2 liter moest tanken (gem. verbruik 1 op 21.8) een actieriadius van 500 kilometer mogelijk zou zijn. Wel schreef hij erbij dat er dan voor gezorgd moest worden dat er na die 500 kilometer dan een pomp staat.

Kilometers vreten, maar niet hongerig. Een gemiddeld verbruik van 1 op 19,1 is een zeer gunstige waarde. Hoewel onze rechterhanden aardig getraind beginnen te raken en we tegenwoordig stevige handen geven, wordt het niet als echt prettig ervaren dat de beide gaspotten zich vrij moeilijk laten bedienen. Het gashendel draait gewoon zwaar. Toen de beide schuiven bovendien een keer niet helemaal gelijktijdig op en neer gingen, ging dat ten koste van de topsnelheid. Boven de 160 km u begon de motor in te houden.

We gaan rustig door met het consumeren van kilometers. Of er zich nog problemen gaan voordoen lees je in het volgende tussenverslag. Onze bedoeling was om 25.000 kilometer met de Guzzi te rijden. Het zou wel eens zo kunnen zijn dat we ook dit doel voorbij schieten.

Henk Bruggeman

Deel 1 van de roadtest

Deel 3 van de roadtest

1000 SP II

Moto Guzzi Database