Het is een twee-eenheid
Motor van de eeuw
De dwarsgeplaatste V-twin en Moto Guzzi. Een ander motorconcept kun je je in de motoren van de fabriek uit Mandello del Lario niet voorstellen. Ze horen gewoon bij elkaar. En toch heeft de ontwikkeling van de voor Guzzi zo kenmerkende V-twin een wonderlijke voorgeschiedenis. De fabriek ontwerpt het motorblok in de jaren vijftig voor een mogelijke inbouw in de kleine Fiat Topolino, maar de onderhandelingen met de Turijnse autofabrikant lopen uiteindelijk op niets uit. Er volgen met het blok nog wat ongebruikelijke toepassingen in een militair voertuig, maar uiteindelijk zorgen het leger en de politie voor een onverwachte wending. Zij willen wel eens af van hun gezapige Moto Guzzi Falcone en zoeken een bruikbare en zwaardere opvolger voor de eenpitter.
Guzzi-constructeur Cesare Carcano, ook de ontwerper van de legendarische V8 racer, komt dan met een gouden idee. Hij bouwt in 1964 het forse 703 cc 'Topolino V-twin blok' dwars in een frame en een nieuwe motor is geboren! Een motor die door z'n kracht, souplesse en opmerkelijke handelbaarheid aanslaat bij de Italiaanse politie en het leger. Maar de nieuwe Guzzi blijkt meer dan een geschikte utilitaire toepassing. De 'burgeruitvoering' van de V7 is bij de introductie in 1967 namelijk ook meteen de trendsetter van een nieuwe motorklasse. Die van de forse motoren, de toerbuffels voor de ware groottoeristen. Die vallen als een blok voor de V7 met z'n vermogen van 43 pk en topsnelheid van 160 kilometer per uur. Niet minder is hun waardering voor het indrukwekkende uiterlijk. De V7 oogt met z'n 245 kilo, kamerbrede buddy-seat en uit de kluiten gewassen trommelremmen als een massieve en comfortabele alleskunner. De V7 slaat aan in binnen- en buitenland en wordt een echte kaskraker. Het model redt zelfs de onderneming, want Guzzi heeft midden jaren zestig met sterk teruglopende verkoopcijfers te maken.
In '69 vergroot de fabriek z'n opvolger, de spierwitte V7 Special, tot 757 cc. Met succesvolle modellen als de Embassador, Eldorado en vooral de California bepaalt de V-twin tot de dag van vandaag het gezicht van de fabriek uit Mandello del Lario. Met dank aan de V7.