Artikel uit de MOTO 73 van 14-04-1994

Deze Moto Guzzi-special zou niet kompleet zijn geweest zonder een bezoek aan het Moto Guzzi-museum, de technische schatkamer van de fabriek, tot aan de nok gevuld met bijna elk denkbare motorconstructie. Want hoewel het imago en de naamsbekendheid van Moto Guzzi vandaag de dag vooral teert op de dikke V7-toerbuffels met hun conservatieve motortechniek, heeft Moto Guzzi in het verleden ontelbare sportieve successen behaald en ook vele technische innovaties op haar naam staan. Het museum laat duidelijk zien welke vooruitstrevende en leidende rol Moto Guzzi heeft gespeeld in de geschiedenis van de motorfiets!

Het Moto Guzzi-museum is ondergebracht op de eerste verdieping van het hoofdgebouw, waar ook de administratie van Moto Guzzi is gevestigd. Het gebouw doet je overigens onmiddellijk denken aan een oude kostschool met zijn lange kille gangen en hoge plafonds. Vreemd dat je in zo'n omgeving het financiële brein van een van de meest gerenommeerde Italiaanse motormerken aantreft.

Ook de eerste aanblik van het museum leidt tot allesbehalve euforische reacties: een smalle, met TL-lampen verlichte gang. waarin aan weerszijden het industriële erfgoed van Carlo Guzzi staat samengepakt. Het interieur en de smakeloze inrichting van het Guzzi-museum staan echter in schril kontrast met de talrijke juweeltjes van motorfietsen die er worden tentoongesteld... De historische schatkamer van Moto Guzzi blijkt uiteindelijk veel meer dan alleen maar een overzichtstentoonstelling van het merk. Een bezoek aan het Moto Guzzi-museum zou je eigenlijk nog het best kunnen omschrijven als een terugblik op bijna driekwart eeuw motorgeschiedenis. In de breedste zin van het woord, want in de afgelopen zeventig jaar heeft men bij Moto Guzzi zowat alles ontwikkeld en geconstrueerd wat er op motorgebied maar te bedenken viel. Nog markanter is het feit dat van al dat moois zoveel bewaard is gebleven en niet in privé-collecties van verzamelaars is terecht gekomen.

Bloeiperiode

Het is een historisch feit dat tijdens en vlak na de beide wereldoorlogen de scheppingsdrang van de mens enorm groot bleek. Niet alleen in letterlijke betekenis (beide na-oorlogse periodes worden gekenmerkt door een explosieve aanwas van de wereldbevolking, de zogenaamde „baby-boom"), maar tevens creatief en innovatief. Met name de jaren twintig kenden een enorme bloei wat betreft kunst, cultuur en techniek. En die techniek stond voornamelijk in het teken van de verbrandingsmotor, die het maatschappelijk beeld en de ontwikkelingen in de wereld in grote mate bepaalde.

Het is dan ook niet zo verwonderlijk dat die innovatieve periode ook uitermate belangrijk is geweest bij de ontwikkelingen in de motorwereld. Tussen 1920 en 1930 werden in Italië ontelbare kleine motorbedrijfjes opgericht, je kon ze bij wijze van spreken op elke hoek van de straat vinden. Ook Moto Guzzi is op die manier vlak na de eerste wereldoorlog ontstaan. In dienst van de Italiaanse strijdkrachten raakt Carlo Guzzi tijdens de oorlog bevriend met twee gevechtspiloten. Allen hadden ze dezelfde passie: motorfietsen. Toen Carlo Guzzi zijn plannen ontvouwde aan Giorgio Parodi en Giovanni Ravelli om zelf een 500-cc-eencilinder te gaan bouwen, besloot het drietal om na de oorlog deze plannen direct in werkelijkheid om te zetten. Het bedrijfje werd opgestart met een beginkapitaal van 2.000 Italiaanse lires, dat door de vader van Parodi ter beschikking werd gesteld. Een bedrag dat met de hedendaagse koers van de lire nauwelijks meer voorstelt dan drie gulden, maar dat destijds voldoende was als startkapitaal voor de bouw van het eerste prototype! Kort daarna kwam Giovanni Ravelli om het leven bij een vliegtuigongeluk, wat Carlo Guzzi en Giorgio Parodi echter niet belette om door te gaan met hun ambitieuze project. Ter nagedachtenis aan hun betreurde vriend besloot men het merklogo aan hem op te dragen: een adelaar met gespreide vleugels, tevens het wapensymbool van de Italiaanse luchtmacht. De eerste creatie van het duo Guzzi-Parodi was een eencilinder-viertakt, die in 1921 zijn sportieve debuut maakte tijdens de Milaan-Napels-race. Het blok lag horizontaal in een buizenframe en de drieversnellingsbak werd vanaf de tank bediend. Nadat de testen van dit eerste prototype met succes afgesloten waren, volgde pas de officiële oprichting van de firma Moto Guzzi. Dat gebeurde 15 maart 1921 aan de oevers van het Como-meer in... Mandello del Lario. Op dezelfde plaats waar op dit ogenblik nog steeds de fabriek gevestigd is. De oorspronkelijke moederfabriek was 300 vierkante meter groot en bood werk aan zeventien arbeiders. Even ter vergelijking: het huidige fabrieksterrein beslaat een oppervlakte van maar liefst 56.000 vierkante meter en in de bloeiperiode van het bedrijf verdienden er 410 werknemers hun brood.