Breva V 1100. Bewezen spierkracht.
De Breva V 1100 is de erfgenaam van de legendarische V7 en bedoeld om in Amerika de nieuwe Italiaanse cruiser te worden. Het is een belangrijke nieuwkomer in het gamma van Moto Guzzi.
Net als de Breva 750 I.E. beschikt de V 1100 over de kenmerkende 90 graden V-Twin, maar dan met een cilinderinhoud van 1.100 cc. De V 1100 is net zo veelzijdig als de 750 I.E., maar hij mikt op een ander publiek, want door zijn hogere vermogen is hij nog beter geschikt voor langere reizen. En hoewel ook deze Breva uitmunt door zijn gemakkelijke rijgedrag, zal hij mede door zijn hoge vermogen vooral ook de gevorderde motorrijder aanspreken. De lineaire vermogensafgifte dankt de Breva V 1100 vooral aan de brandstofinjectie in combinatie met twee bougies per cilinder. Deze dragen ook bij aan de probleemloze start onder alle omstandigheden en tevens voldoet de Breva 1100 hierdoor aan de strenge Euro 3-emissie eisen.
Cardano Reattivo
Een belangrijke technische innovatie van de Breva V1100 is de gepatenteerde cardano reattivo ofwel de actieve cardanas die is geëntegreerd in de aluminium swingarm. De aandrijving geschiedt in de swingarm, maar die bewegingen worden gedempt door ingebouwde dempers die zo meehelpen aan een optimale kracht-overbrenging. Het belangrijkste kenmerk van deze innovatieve en compacte vinding is het ontbreken van het zogenaamde cardaneffect waar veel motorfietsen met traditionele cardanassen last van hebben. Het vermogen wordt zowel tijdens het accelereren als tijdens het remmen zonder hinderlijke haperingen op het achterwiel overgebracht en dat verhoogt het rijcomfort aanzienlijk. Daarnaast heeft de cardano reattivo alle goede eigenschappen van een traditionele cardanas: hij is schoon, stil en behoeft nauwelijks onderhoud.
Handling
Handelbaarheid onder alle omstandigheden is hét kenmerk van de Breva V 1100. De complete geometrie van het frame en de vering zijn met het oog daarop ontworpen. De plaatsing van de motor is zodanig dat elke rijder een goede zitpositie kan vinden en zorgt daarnaast voor een optimale gewichtsverdeling waardoor de Breva met groot gemak bochten induikt. Het frame en de swingarm zijn zeer stijf, waardoor het weggedrag onder alle omstandigheden zeer voorspelbaar is. De achtervering bestaat uit een enkele swing-arm en een hydraulisch instelbare (mono)schokdemper, waardoor het comfort optimaal is en de Breva eenvoudig kan worden aangepast aan een passagier en/of extra bagage. Voor optimale vertraging heeft de Breva V 1100 twee schijfremmen (320 mm) voor en een enkele schijfrem (282 mm) achter, beide van Brembo.
Uitrusting
De Breva V1100 is qua karakter een echte Moto Guzzi, maar tegelijkertijd is het ook een hypermoderne motorfiets. Zo heeft hij een communicatiepaneel met actief LCD-scherm waarop optionele infotainmentelementen zichtbaar worden gemaakt. De boordcomputer is via de schakelaars bij de handvaten aan het stuur te bedienen. En zo blijven de handen waar ze horen. Om de Breva V 1100 aan de individuele smaak aan te passen is een breed scala aan opties leverbaar: van een windscherm tot aan ABS.
BREVA V 1100 specifications
ENGINE |
|
|
Type |
: |
90graden V-Twin, 4 stroke |
Cooling system |
: |
air cooled |
Displacement |
: |
1,064 cc |
Bore and stroke |
: |
92 x 80 mm |
Compression ratio |
: |
9.6 : 1 |
Timing system |
: |
2 overhead valves moved by light alloy push-rods; |
|
|
exhaust valve maximum lift: 106 degree B.T.D.C. of overlap |
|
|
inlet valve maximum lift: 104 degree A.T.D.C. of overlap |
Maximum power |
: |
63 kW (86 HP) at 7.500 rpm |
Maximum torque |
: |
85 Nm at 6.800 rpm |
Fuel system |
: |
Weber-Marelli electric injection with stepper motor |
Starting system |
: |
electric |
Ignition |
: |
electronic digital ignition. Twin spark |
Exhaust system |
: |
stainless steel exhaust system, 2 in 1, 3 ways catalyst with Lambda sensor, adjustable muffler |
Homologation |
: |
euro 3 |
|
|
|
TRANSMISSION |
|
|
Gear |
: |
6 speed |
Internal ratios |
: |
1^ 17/38 = 1 : 2.235 |
|
: |
2^ 20/34 = 1 : 1.700 |
|
: |
3^ 23/31 = 1 : 1.347 |
|
: |
4^ 26/29 = 1 : 1.115 |
|
: |
5^ 31/30 = 1 : 0.967 |
|
: |
6^ 29/25 = 1 : 0.862 |
Lubrication |
: |
splash lubrication |
Primary drive |
: |
helical teeth, ratio 26/35 = 1 : 1.346 |
Secondary drive |
: |
Cardano Reattivo; double universal joint with floating bevel gear , ratio 12/44 = 1 : 3.666 |
Clutch |
: |
dry |
|
|
|
CHASSIS |
|
|
Frame |
: |
detachable tubular cradle |
Wheelbase |
: |
1,495 mm |
Trail |
: |
120 mm |
Rake |
: |
64.5� |
Steering angle |
: |
32� |
Front suspension |
: |
telescopic hydraulic fork with � 45 mm, preload adjustable |
Front wheel travel |
: |
120 mm |
Rear suspension |
: |
single arm suspension with progressive linkage, rear shock absorber adjustable in rebound and pre-load (hydraulic) |
Rear wheel travel |
: |
140 mm |
Front brake |
: |
double stainless steel floating disc, � 320 mm, 4 pistons calipers |
Rear brake |
: |
single steel disc, � 282 mm, 2 pistons caliper |
Rims |
: |
three spokes light alloy wheels, gravity casting |
Front rim |
: |
3.50� x 17� |
Rear rim |
: |
5.50� x 17� |
Front tyre |
: |
120/70 ZR17� |
Rear tyre |
: |
180/55 ZR17� |
|
|
|
ELECTRICAL EQUIPMENT |
|
|
Voltage |
: |
12 V |
Battery |
: |
12 V � 18 Ah |
Alternator |
: |
12 V � 540 W |
|
|
|
DIMENSIONS |
|
|
Length |
: |
2,195 mm |
Width (handlebars) |
: |
870 mm |
Height (dashboard) |
: |
1,125 mm |
Seat height |
: |
800 mm |
Minimum ground clearance |
: |
185 mm |
Front footrest height |
: |
377 mm |
Dry weight |
: |
231 kg |
Fuel tank capacity |
: |
23 litre |
Reserve |
: |
4 litre |