Image

Breva V 1100. Bewezen spierkracht.

De Breva V 1100 is de erfgenaam van de legendarische V7 en bedoeld om in Amerika de nieuwe Italiaanse cruiser te worden. Het is een belangrijke nieuwkomer in het gamma van Moto Guzzi.
Net als de Breva 750 I.E. beschikt de V 1100 over de kenmerkende 90 graden V-Twin, maar dan met een cilinderinhoud van 1.100 cc. De V 1100 is net zo veelzijdig als de 750 I.E., maar hij mikt op een ander publiek, want door zijn hogere vermogen is hij nog beter geschikt voor langere reizen. En hoewel ook deze Breva uitmunt door zijn gemakkelijke rijgedrag, zal hij mede door zijn hoge vermogen vooral ook de gevorderde motorrijder aanspreken. De lineaire vermogensafgifte dankt de Breva V 1100 vooral aan de brandstofinjectie in combinatie met twee bougies per cilinder. Deze dragen ook bij aan de probleemloze start onder alle omstandigheden en tevens voldoet de Breva 1100 hierdoor aan de strenge Euro 3-emissie eisen.

Cardano Reattivo
Een belangrijke technische innovatie van de Breva V1100 is de gepatenteerde cardano reattivo ofwel de actieve cardanas die is geëntegreerd in de aluminium swingarm. De aandrijving geschiedt in de swingarm, maar die bewegingen worden gedempt door ingebouwde dempers die zo meehelpen aan een optimale kracht-overbrenging. Het belangrijkste kenmerk van deze innovatieve en compacte vinding is het ontbreken van het zogenaamde cardaneffect waar veel motorfietsen met traditionele cardanassen last van hebben. Het vermogen wordt zowel tijdens het accelereren als tijdens het remmen zonder hinderlijke haperingen op het achterwiel overgebracht en dat verhoogt het rijcomfort aanzienlijk. Daarnaast heeft de cardano reattivo alle goede eigenschappen van een traditionele cardanas: hij is schoon, stil en behoeft nauwelijks onderhoud.

Handling
Handelbaarheid onder alle omstandigheden is hét kenmerk van de Breva V 1100. De complete geometrie van het frame en de vering zijn met het oog daarop ontworpen. De plaatsing van de motor is zodanig dat elke rijder een goede zitpositie kan vinden en zorgt daarnaast voor een optimale gewichtsverdeling waardoor de Breva met groot gemak bochten induikt. Het frame en de swingarm zijn zeer stijf, waardoor het weggedrag onder alle omstandigheden zeer voorspelbaar is. De achtervering bestaat uit een enkele swing-arm en een hydraulisch instelbare (mono)schokdemper, waardoor het comfort optimaal is en de Breva eenvoudig kan worden aangepast aan een passagier en/of extra bagage. Voor optimale vertraging heeft de Breva V 1100 twee schijfremmen (320 mm) voor en een enkele schijfrem (282 mm) achter, beide van Brembo.

Uitrusting
De Breva V1100 is qua karakter een echte Moto Guzzi, maar tegelijkertijd is het ook een hypermoderne motorfiets. Zo heeft hij een communicatiepaneel met actief LCD-scherm waarop optionele infotainmentelementen zichtbaar worden gemaakt. De boordcomputer is via de schakelaars bij de handvaten aan het stuur te bedienen. En zo blijven de handen waar ze horen. Om de Breva V 1100 aan de individuele smaak aan te passen is een breed scala aan opties leverbaar: van een windscherm tot aan ABS.

BREVA V 1100 specifications

 

ENGINE

 

 

Type

:

90graden V-Twin, 4 stroke

Cooling system

:

air cooled

Displacement

:

1,064 cc

Bore and stroke

:

92 x 80 mm

Compression ratio

:

9.6 : 1

Timing system

:

2 overhead valves moved by light alloy push-rods;

 

 

exhaust valve maximum lift: 106 degree B.T.D.C. of overlap

 

 

inlet valve maximum lift: 104 degree A.T.D.C. of overlap

Maximum power

:

63 kW (86 HP) at 7.500 rpm

Maximum torque

:

85 Nm at 6.800 rpm

Fuel system

:

Weber-Marelli electric injection with stepper motor

Starting system

:

electric

Ignition

:

electronic digital ignition. Twin spark

Exhaust system

:

stainless steel exhaust system, 2 in 1, 3 ways catalyst with Lambda sensor, adjustable muffler

Homologation

:

euro 3

 

 

 

TRANSMISSION

 

 

Gear

:

6 speed

Internal ratios

:

1^ 17/38 = 1 : 2.235

 

:

2^ 20/34 = 1 : 1.700

 

:

3^ 23/31 = 1 : 1.347

 

:

4^ 26/29 = 1 : 1.115

 

:

5^ 31/30 = 1 : 0.967

 

:

6^ 29/25 = 1 : 0.862

Lubrication

:

splash lubrication

Primary drive

:

helical teeth, ratio 26/35 = 1 : 1.346

Secondary drive

:

Cardano Reattivo; double universal joint with floating bevel gear , ratio 12/44 = 1 : 3.666

Clutch

:

dry

 

 

 

CHASSIS

 

 

Frame

:

detachable tubular cradle

Wheelbase

:

1,495 mm

Trail

:

120 mm

Rake

:

64.5�

Steering angle

:

32�

Front suspension

:

telescopic hydraulic fork with � 45 mm, preload adjustable

Front wheel travel

:

120 mm

Rear suspension

:

single arm suspension with progressive linkage, rear shock absorber adjustable in rebound and pre-load (hydraulic)

Rear wheel travel

:

140 mm

Front brake

:

double stainless steel floating disc, � 320 mm, 4 pistons calipers

Rear brake

:

single steel disc, � 282 mm, 2 pistons caliper

Rims

:

three spokes light alloy wheels, gravity casting

Front rim

:

3.50� x 17�

Rear rim

:

5.50� x 17�

Front tyre

:

120/70 ZR17�

Rear tyre

:

180/55 ZR17�

 

 

 

ELECTRICAL EQUIPMENT

 

 

Voltage

:

12 V

Battery

:

12 V � 18 Ah

Alternator

:

12 V � 540 W

 

 

 

DIMENSIONS

 

 

Length

:

2,195 mm

Width (handlebars)

:

870 mm

Height (dashboard)

:

1,125 mm

Seat height

:

800 mm

Minimum ground clearance

:

185 mm

Front footrest height

:

377 mm

Dry weight

:

231 kg

Fuel tank capacity

:

23 litre

Reserve

:

4 litre