In 1975 presenteerde Moto Guzzi op de show in Milaan de eerste 850 Le Mans. In latere jaren volgden twee nieuwere versies van de 850 V-twin. Verleden jaar werd de Le Mans IV in Keulen voorgesteld. De fiets werd behoorlijk veranderd. De cilinderinhoud nam met ruim 100 cc toe, waardoor de type aanduiding nu Le Mans 1000 is geworden. Ook de styling werd gewijzigd en doet nu sterk denken aan die van de Lario en de andere kleine modellen. Met de Le Mans IV wordt een nieuwe dimensie toegevoegd aan de Le Mans-lijn.
MOTO GUZZI LE MANS 1000 DE VIERDE DIMENSIE
Rood is de favoriete kleur van Moto Guzzi. Veie racemotoren in het verleden hadden een rode kleur. De voorkeur voor rood is er nog steeds bij Moto Guzzi. Dat is duidelijk te zien aan de 1000 Le Mans IV. Zelfs de wielen hebben een rood kleurtje gekregen. Ondanks het gebruik van slechts één kleur ziet de motor er vlot uit. Het ontbreken van grote gekleurde vlakken draagt daar zeker toe bij. De Le Mans IV is ook in wit leverbaar. De handrem bedient de rechter schijf. De andere schijf is gekoppeld aan de voetrem. De voorvork is voorzien van een stabilisator
Sportief uiterlijk
De Le Mans is altijd al een sportief uitziende motor geweest. De éénliter Le Mans vormt daarop geen uitzondering. "Het sportieve imago wordt door de nieuwe styling alleen maar bevestigd. De motor ziet er zeer compact uit. Dat wordt mede bepaald door het 16' voorwiel. Tot nu toe had de Le Mans een 18 voorwiel. De mode tendeert naar een kleiner voorwiel en dan word je als fabrikant min of meer gedwongen om die lijn te volgen. Noodzakelijk was het niet, want met het 18 voorwiel was de Le Mans reeds een scherp sturende motor. De nogal brede voorband (120/80) heeft zelfs een wat negatieve invloed op het rijgedrag bij lage snelheid. Elke verandering hoeft niet automatisch een verbetering te betekenen. Bij Moto Guzzi wordt momenteel geëxperimenteerd met een wat smallere 110/90 voorband. Bij hoge snelheden voldoet het 16 voorwiel wel zeer goed. Tijdens snel genomen bochten verliest de Moto Guzzi niets van z'n stabiliteit. Dat was altijd al een sterk punt van de Guzzi's. De Le Mans IV volgt precies de door de rijder gewenste lijn. Neigingen tot pendelen heeft de Guzzi absoluut niet. Nieuw is een 16 voorband niet bij Moto Guzzi, want de 850 T5 heeft ook reeds een voorband van die dimensie. Achter zit nog steeds de vertrouwde 18 band.
Integraal remsysteem
Om tot stilstand te komen beschikt de Le Mans IV over drie remschijven. De schijven hebben allemaal een diameter van 270 mm. Bij de {Le Mans III} zitten in het voorwiel schijven van à 300 mm en achter een van à 242 mm. Zoals gebruikelijk bij Moto Guzzi wordt ook bij deze Le Mans het integrale remsysteem toegepast. Dat houdt in dat bij gebruik van de voetrem de linker schijf in het voorwiel en de schijf in het achterwiel tegelijk bediend worden. De rechter schijf voor wordt met de handrem bediend. Zoals we van Moto Guzzi gewend zijn werkt het remsysteem perfect.
De vorkpoten van de hydraulisch gedempte telescoop (met luchtondersteuning) hebben een iets grotere diameter gekregen en zijn nu à 40 mm. Monovering achter wordt bij Moto Guzzi nog steeds niet toegepast. De Italianen gaan een heel eind met de mode mee (zie bijvoorbeeld het 16 voorwiel). maar aan monovering wordt nog niet gedacht. De beide schokdempers worden geleverd door Koni. Bij de V7 Sport werden door Guzzi ook al eens Koni's gebruikt. De vering is vrij stug. Elke klap die het achterwiel maakt wordt duidelijk merkbaar aan de rijder doorgegeven. Ook iemand die achterop zit, zal dat duidelijk merken. De zit achterop is overigens matig, omdat de voetsteunen nogal hoog geplaatst zijn. Een wat langere rijder kan problemen met z'n knieën krijgen, doordat hij daarmee tegen de cilinders komt te zitten.
Forse kleppen
De cilinderinhoud werd met ruim 100 cc vergroot. Dat geschiedde door de boring van 83 op 88 mm te brengen. De 1000 SP en SP II kenden reeds deze boring. De cilinderinhoud komt door de grotere boring van 844 op 949 cc. Per cilinder regelen twee grote kleppen de aanvoer van het brandstofmengsel en de afvoer van de verbrandingsresten. De inlaatklep heeft een diameter van 47 mm. de uitlaatklep meet 40 mm. Hoewel de Le Mans IV duidelijk een motor is die op het meer sportief ingestelde publiek is gericht, wordt geen vierklepskop toegepast. Vierkleppers heeft Guzzi wel, maar voorlopig zijn die er uitsluitend bij de kleinere cilinderinhouden.
De brandstof (er kan 25 liter in de vlot gelijnde tank meegenomen worden) komt via twee à 40 mm Dell'Orto's in de cilinders.
In vergelijking met de jongste generatie Japanse motoren is het opgegeven vermogen van 60 kW (81 pk) bescheiden te noemen. Het maximale vermogen komt vrij bij 7400 toeren per minuut. De top van het koppel (84 Mm 8.43 kgm) wordt bereikt bij 6250 toeren. Vanaf een 3000 toeren komt het vermogen erin. De koppelkromme vertoont een lichte deuk bij 5000 toeren per minuut.
Grote toerenteller
In de opgave van de fabriek wordt als topsnelheid circa 230 km uur genoemd. Dat lijkt enigszins aan de optimistische kant. Rechtop zittend wordt 210 km uur gehaald. Wie zich opvouwt achter het stuurkuipje zal nog eens 10 km sneller kunnen gaan. De snelheidsmeter loopt door tot 260. De iets te optimistische teller geeft op topsnelheid 240 aan.
De snelheidsmeter zit rechts in het dashboard. Centraal staat de toerenteller, die een diameter van 10 cm heeft. Links zit een voltmeter. Daaronder, naast elkaar, zitten de diverse controlelampjes op het dashboard.
Met gebruikmaking van de choke is de Le Mans IV een vlotte starter. Een druk op de knop is voldoende. Het geproduceerde geluid is een verrassing. Italiaanse motoren staan niet bekend als de meest stille motoren, maar uit de uitlaten van de Le Mans IV komt een zeer beschaafd geluid, dat veel stiller is dan we gewend zijn.
Fijn schakelen
Het schakelen is ook een verrassing. De schakeling gaat erg licht. Toch is er aan de versnellingsbak niets veranderd. Verantwoordelijk voor het fijne schakelen is een nieuwe, wat zachtere veer in het schakelmechanisme. Informatie bij Guzzi leerde dat deze veer ook in de versnellingsbak van oudere modellen toegepast kan worden. De vijf versnellingen sluiten goed op elkaar aan.
Met de afleveringskosten erbij moet ruim zeventien mille voor de inmiddels al in Nederland leverbare Le Mans IV worden neergeteld. Gezien het gangbare prijsniveau van vergelijkbare motoren is dit zonder meer een acceptabele prijs. Verdwenen is in elk geval het verschil in prijs met de Japanse superbikes. Dat kan de verkoop van Moto Guzzi - en andere Europese motoren - alleen maar stimuleren. En dat kunnen we alleen maar toejuichen, want stel je eens voor dat er nog meer Europese merken van de markt zouden verdwijnen. Dat zou toch zonde zijn. Met de 1000 Le Mans IV bewijst Moto Guzzi dat er voor de Europese motor nog wel degelijk een toekomst is.
Hans-Georg v.d. Marwitz
TECHNISCHE GEGEVENS
Motor Luchtgekoelde tweecilinder viertakt met cilinders in V-opstelling. blokhoek 90° een bovenliggende nokkenas en twee kleppen per cilinder; boring x slag 88 x 78 mm: cilinderinhoud 948.8 cc: compressieverhouding 10:1 : accu-bobine ontsteking met contactpunten: elektrische startmotor; carburatie d.m.v. twee ;? 40 mm DellOrto's; opgegeven vermogen 60 kW (81 pk) bij 7400 tpm; opgegeven koppel 84 Nm (8.43 kgm) bij 6250 tpm; wisselstroomdynamo, vermogen 280 W: accu 12V-24Ah.
Transmissie: Mechanisch bediende droge koppeling met twee platen; klauwengeschakelde vijfversnellingsbak: primaire overbrenging d.m.v. tandwielen: secundaire overbrenging d.m.v. cardan. Rijwielgedeelte: Dubbel uitgevoerd wiegframe: hydraulisch gedempte telescoop met luchtondersteuning; diameter vorkpoten à 40 mm; veerweg voor 125 mm: swingarm met twee hydraulisch gedempte Koni schokdempers: veerweg achter 75 mm: hydraulisch bediende dubbele schijfrem voor: hydraulisch bediende schijfrem achter: diameter schijven 270 mm: gecombineerd remsysteem (linker schijf in voorwiel en schijf in achterwiel worden door de voetrem bediend): bandenmaat voor 120 80 V 16: bandenmaat achter 130 80 V 18: tubeless banden. Maten en gewichten: Lengte 2150 mm; wielbasis 1514 mm: zithoog- te 830 mm: balhoofdhoek 62': naloop 98 mm: drooggewicht 215 kg;
Rijklaar gewicht 246 kg: tankinhoud 25 ltr.
Prijs: Æ16.998.â: afleveringskosten Æ300,â; in België Bfr. 287.625â
Import: Greenib bv. Postbus 185. 2130 AD Hoofddorp, tel.: 02503- 35434: Voor België: Moto Guzzi Belgium Import NV. Tumhoutsebaan 570. 2110 Wijnegem. tel.: 03-3538263.