Moto Guzzi heeft de handdoek opgepakt als het gaat om nieuwe motoren in het sportieve segment. Sinds de overname door Aprilia is er duidelijk een frisse wind gaan waaien door de Italiaanse fabriek. Dit heeft geresulteerd in een compleet nieuwe modellenlijn, waarvan de MGS-01 âCorsaâ absoluut het paradepaardje is.
Moto Guzzi is een merk met een rijke race historie en men wilde bij de fabriek duidelijk het race gebeuren een nieuwe impuls geven. Terwijl de fabriek onderhevig was aan een flinke reorganisatie, besloot men om een range van nieuwe motoren te ontwikkelen. Stijlvol, modern en gemakkelijk te berijden motoren in de geest van Mandello del Lario, maar met innovatief design en technische hoogstandjes. Doel was om de wereld te laten zien waar men technisch toe in staat is bij Moto Guzzi. Hiervoor deed men een beroep op de beroemde ontwerpers Ghezzi & Brian en werd speciaal een werkgroep in het leven geroepen, met als doel het ontwerpen van de ultieme motorfiets die Moto Guzzi weer terug moet brengen aan de top van de racewereld. De ambitie van de fabriek was om deze nieuwe motoren binnen 2 jaar in productie te kunnen nemen. Om dit te kunnen realiseren, moest er gebruik worden gemaakt van een bestaand motorblok, de Centauroâs 4 kleps V-Twin in combinatie met de versnellingsbak en cardan aandrijving van de V11.
Dit alles speelde zich af in februari 2002. De nieuwe motor moest klaar zijn voor de Intermot motorshow in Munchen, die in september van datzelfde jaar zou worden gehouden.
Het concept was even eenvoudig als moeilijk. De motor moest uitblinken in eenvoud, maar tevens technisch perfect zijn. Rijgemak en handelbaarheid waren speerpunten in het ontwerp. De motor zou een korte wielbasis moeten hebben, laag gewicht, goede balans en niet te vergeten een sportief frame.
Het werk van de ontwerpers resulteerde in een schitterende nieuwe motorfiets. De ranke lijnen van de MGS-01 geven de motor een uitermate sportieve uitstraling. Dit in combinatie met het bekende en beproefde motorblok maakt het een typisch Moto Guzzi ontwerp. De motor kreeg een aërodynamische stroomlijn, waarbij het motorblok nog steeds een blikvanger is gebleven.
Verder kreeg de motor een aluminium achterbrug en carbon monocoque frame, dit om het gewicht zo laag mogelijk te houden. Voor wat betreft de vering deed men een beroep op Öhlins, toonaangevend op het gebied van sportieve vering.
De ontwikkeling van de MGS-01 is in 2 fases onderverdeeld:
The best designs emerge when no restrictions and limits are imposed, when designers are allowed to express their creativity without having to worry about feasibility studies and industrialisation.
That is why Moto Guzzi gave carte blanche to the Style Lab back in 2002, encouraging the team there to exercise total freedom in creating a new concept bike. The MGS-01 Corsa that stunned visitors to Intermot 2002 was the result of that freedom.
Here at last is the motorcycle destined to revive Moto Guzzi's racing traditions and fulfil the expectations of the many fans who long to see Guzzi returning to dominate the world's racing circuits.
The MGS-01 Corsa will write a new chapter in the history of motorcycling. The placings already achieved in international competitions show that Guzzi victories are no longer a dream but a splendid reality, brought about by the dedication and passion of all those involved in the MGS-01 Corsa project.
Engine | ||||
Type | 90° V-Twin, 4 stroke | |||
Cooling system | Air cooled | |||
Displacement | 1.225 cc | |||
Bore and stroke | 100 x 78 mm | |||
Compression ratio | 11.6 : 1 | |||
Timing system | overhead camshaft â 4 valves per cyclinder with positive drive belt | |||
Valves | à 36 mm intake à 31 mm exhaust | |||
Valve timing: | intake open: 36° B.T.D.C. | |||
intake closes:70° A.B.D.C. | ||||
exhaust open: 64° B.B.D.C. | ||||
exhaust closes: 28° A.T.D.C. | ||||
Maximum power | 128 HP a 8.000 giri/minuto | |||
Maximum torque | 11,5 Kg-m a 6.200 giri/minuto | |||
Pistons | Cosworth Racing 3 rings | |||
Connecting rod | Carillo 144 mm | |||
Ignition system | Marelli IAW 15M electronic digital | |||
Intake conduit | Marelli à 50 mm | |||
Airbox | 15 litres | |||
Starting system | Electronic digital | |||
Spark plugs | CHAMPION RA59GC | |||
TRANSMISSION | ||||
Gearbox | 6 speed | |||
Primary drive | Straight-tooth gear, ratio 1:1.55 | |||
Secondary drive | Double universal joint, ratio 1:2.909 | |||
Internal ratios | 1° = 1:10,82 2° = 1:8,01 3° = 1:6,14 4° = 1:5,01 5° = 1:4,35 6° = 1:3,84 | |||
Clutch | Sintering double disc, hydraulic drive | |||
Chassis | ||||
Frame | Rectangular section single-beam ALS 450 | |||
Wheelbase | 1.450 mm | |||
Trail | 97 mm | |||
Rake | 24° | |||
Front suspension | Öhlins up-side down fork 43 mm, 3 adjustment positions | |||
Front wheel travel | 120 mm | |||
Rear suspension | Aluminium-plate swinging fork Öhlins monoshock absorber, 4 adjustment positions | |||
Rear wheel travel | 125 mm | |||
Front brake | double floating disc, 320 mm, 4 pads radial caliper | |||
Rear brake | Single disc, 220 mm, double piston caliper | |||
Rims | forged aluminium 5 arms Front rim 3,50 x 17â Rear rim 5,50 x 17â Front Tyres 120-70/17â Michelin slick S1246A Rear Tyres 180-55/17â Michelin slick S1835A | |||
Electrical equipment | ||||
Battery | 12 V â 11 Ah | |||
Dimensions | ||||
Length | 2.070 mm | |||
Width | 730 mm | |||
Height | 1.165 mm | |||
Seat height | 820 mm | |||
Footboard height | 420 mm | |||
Handlebar height | 880 mm | |||
Dry weight | 192 Kg | |||
Fuel tank capacity | 18.5 lt | |||
Important: limited series non homologated, for racing use. |