Een eerste duurtest op de V 75,

 ik heb de tekst gescand en in tekst omgezet, niets 'verbeterd'.

Aan het eind worden technische gegevens en onderdelenprijzen genoemd.

LANG WACHTEN NIET BELOOND

Tussen de eerste presentatie en het in de verkoop gaan van de Moto Guzzi V75 zit een periode van twee jaar. Lang genoeg dus om met hooggestemde verwachtingen aan de test van de V75 te beginnen. Een paar weken konden we met de V75 rijden, waarmee we bijna tweeduizend km hebben afgelegd.

In november 1983 toonde Moto Guzzi voor het eerst de V75. Men koos daarvoor niet de show in Milaan, maar de veel kleinere show in Bologna. Wie gerekend had op een levering in 1984 werd teleurgesteld. Van de V75 werd niets meer vernomen. Verleden jaar in Milaan bleek de V75 toch niet van de baan te zijn. Nagenoeg ongewijzigd stond daar de V75 op de stand van Moto Guzzi.

De lange tijd tussen introductie en levering werd niet veroorzaakt door een uitgebreid testprogramma. Moto Guzzi was niet in de gelegenheid de productie eerder op te starten door een tekort aan productiecapaciteit. De vestigingsplaats van Guzzi is Mandello del Lano aan het Comomeer. Daar worden uitsluitend de zware Guzzi's (boven de 750 cc) vervaardigd. Alle andere modellen rollen uit de Benelli fabriek in Pesaro. Daar werd een paar jaar geleden een nieuwe fabriek betrokken. Dat stelde Benelli -en dus ook Moto Guzzi- in staat de productie flink te verhogen. Mocht het je vreemd in de oren klinken dat Guzzi s bij Benelli gefabriceerd worden, zo vreemd is het niet. Beide merken behoren namelijk tot het De Tomaso concern.

Kompleet programma

De V75 is, net als de andere viertacten van Moto Guzzi, een tweecilinder met de cilinders in een V- opstelling. Het programma van Guzzi bevatte reeds modellen met een cilinderinhoud van 350, 500, 650, 850 en 1000 cc. Zo op het oog al een volledig programma. maar dat vonden de Italianen dus kennelijk niet.

En volgens de al enige tijd circulerende geruchten zal de modellenlijn nog verder uitgebreid worden. In eerste instantie werd gefluisterd dat er gewerkt werd aan een 850 cc driecilinder, maar daarover hoor je tegenwoordig niets meer. Nu wordt er gesproken over een 1000 cc V-4. Dat wordt ruwweg genomen een dubbele {V50}. Introductie op de IFMA in Keulen in september of wacht men liever tot Milaan in november 1987?

De motor die we verleden jaar in Milaan zagen staan is nagenoeg gelijk aan die van twee jaar eerder. Het uiterlijk werd lichtelijk gewijzigd. Tevens koos men voor een kleinere tank. De inhoud ging terug van 20 naar 17 liter, iets wat wij niet als een verbetering kunnen zien.