Bij sommige motoren hoor je een duidelijke klik bij het inschakelen. Dat is bij de V75 niet het geval. Ook bij het overschakelen hoor je niets. Het overkwam ons diverse malen dat bij het schakelen van de eerste versnelling naar de vrijstand het groene controlelampje ging branden, maar dat de bak nog wel in z'n één stond. En dan sta je als een beginneling te schutteren bij een stoplicht. Gelukkig kan niemand zien dat je een rode kop van schaamte krijgt vanwege de integraalhelm. Bij het schakelen naar de vrijstand voel je wel iets in de bak, maar toch blijkt de bak soms nog in de versnelling te staan.
Een enkele keer kwamen we wel spontaan in de vrijstand. maar toen was het juist niet de bedoeling. Wie te voorzichtig opschakelt van een naar twee komt in de vrijstand terecht. Kennelijk verloopt het opschakelen in drie stappen, twee van de eerste naar de vrij en dan de derde stap naar de tweede versnelling. Het verdere schakelen liet niets te wensen over. De bediening van de koppeling gaat bijzonder licht, lichter dan we veelal van een Guzzi gewend zijn.
Integraal remsysteem
Met een temperatuur van enige graden onder nul maakten we in februari al een rijindruk van de V75. Toen was de vering achter erg stug. Daar hadden we nu absoluut geen last van. Zelfs met de vering in de stugste stand hield het veergedrag niet echt over. Met z n tweeën op de motor sloegen de dempers een enkele keer door, vooral op een wat slechter wegdek. Aan het eind van de testperiode waren de dempers vettig door lekkage van olie. Kleine oneffenheden in het wegdek merkte je goed in de voorvork.
Wat de remmen betreft is Moto Guzzi een buitenbeentje in de motorwereld. Al geruime tijd past Guzzi het zogenaamde integrale remsysteem toe. Dat betekent dat je met de handrem een schijf (de rechter) in het voorwiel bedient. De andere schijf -en die in het achterwiel- wordt bediend door de voetrem. De eerste paar keer dat je op de voetrem trapt komt het even vreemd over dat er ook voor geremd wordt, maar dat went erg snel. De remwerking van de voetrem is goed.