Vlotte starter
Tijdens de testperiode was het goed weer. Het starten verliep vlot, maar dat was in februari ook al het geval. Ondanks temperaturen van rond de twintig graden moest de choke wel even gebruikt worden. Zodra de motor loopt heb je de choke niet meer nodig. Het starten zonder choke lukt bij koude motor niet. De bediening van de choke is vrij ongelukkig. omdat de choke onder de carburateur aan de linkerkant van de motor zit. Een wat andere positionering zou zeker een verbetering betekenen.
Uit de beide uitlaten komt een zeer beschaafd geluid. Dat wordt een beetje rauw als je bij een laag toerental in een hogere versnelling ineens het gas open draait. Het toerental gaat dan betrekkelijk langzaam omhoog. Pas vanaf zo n 4000 toeren gaat het allemaal wat vlotter. Een echte hardloper is de V 75 niet. Diverse 750 cc motoren lopen een heel eind over de 200 km/uur. Dat zit er bij de V75 niet in. maar daarbij moet je natuurlijk niet uit het oog verliezen dat de Guzzi slechts een tweecilinder is terwijl alle hoogvermogende 750'ers viercilinders zijn. Zittend kwamen we tot ruim 170 km/uur. Plat erop liggend konden we nog een tien km sneller rijden. De snelheidsmeter wees in beide gevallen slechts een paar km te veel aan. Over het hele gebied is de meter bijzonder nauwkeurig. Op het stuur zit een klein kuipje. Wie verwacht daar enige bescherming van te ondervinden is komt bedrogen uit. De vorm is zodanig dat je de rijwind op je hele bovenlichaam voelt. Achter het kuipje zitten de meters en controlelampjes. De vormgevers zijn erin geslaagd tot een overzichtelijk en prettig af te lezen geheel te komen. Dat geldt ook tijdens het rijden in het donker. De V75 heeft een fijne wegligging. maar dat is gebruikelijk bij een Moto Guzzi. Zowel in snel als langzaam gereden bochten kun je immer op de motor vertrouwen. Voor en achter staat de Guzzi op Michelin banden.