Moto Guzzi V 1000 G 5
35.000 KILOMETERTEST
MOTO GUZZI V 1000 G5
Deel 1, uit Motorvisie 1980
De eerste 5.000 kilometer met de Moto Guzzi V 1000 G5 zitten erop en het zijn plezierige kilometers geweest. Zo plezierig zelfs dat een van de redactieleden besloot deze machine te gebruiken voor een vakantie naar Spanje. Tijdens die tocht heeft de Guzzi (binnen de redactie ook wel aangeduid als de 'vrachtwagen' wat zeker niet denigrerend bedoeld is maar slaat op de bagagecapaciteit van deze machine) bewezen motorisch betrouwbaar te zijn. Toch is deze tocht niet geheel probleemloos verlopen en zijn er dingen, ze zijn dan wel niet van vitale aard, kapot gegaan wat bij een machine met de stevige prijs van f 11.500 niet hoeven voor te komen.
Achterband
Bij een kilometerstand van 3.855 werd de G5 ter beschikking gesteld door de importeur, de firma van Gent. Voor de aflevering kreeg de machine de normale 3.000 kilometer beurt wat inhoudt dat rondom de olie ververst wordt, de cilinderkoppen nagetrokken worden en controle van remmen, kleppen en ontsteking.
De eerste drie beurten die bij Guzzi worden uitgevoerd bij 500, 1.500 en 3.000 kilometer zijn gratis. Bij de afleveringsbeurt werd ook de versleten Pirelli Cordon achterband vervangen door een Michelin M 45. Lang heeft die Michelin er niet onder gezeten want bij de volgende kleine beurt hebben wij hem maar razendsnel laten vervangen. Deze band maakte namelijk dat de Guzzi erg gevoelig werd voor richels in het wegdek, zo erg zelfs dat de machine er slingerend overheen ging. Tevens gaf de M45 een erg onzeker gevoel op een nat wegdek en werd het gas snel een stuk dichtgedraaid. De Michelin M45 hoort ook eigenlijk niet op de Guzzi G5 omdat de velg te breed is voor deze band. De velgmaat is namelijk 2.158 en daar hoort een 4.10x18 band standaard op, terwijl de Michelin 4.00x18 meet. Bij van Gent adviseerden men ons de Metzeler 4.10x18 Block C 66 Touring Special en deze band bevalt uitstekend. Het 'heupwiegen' over richels is nagenoeg verdwenen en ook bij een nat wegdek zijn er van slippertjes niets te merken.
Meer kilometers
We hebben met de Guzzi eigenlijk 2.000 kilometer meer afgelegd dan de teller aangeeft. Op de terugweg van Spanje naar Nederland vlak voor de Spaansranse grens kon de teller het aantal afgelegde kilometers niet meer bijbenen en de kabel brak. Uiterst vervelend is dat, niet alleen omdat dit een langeduurtest machine is waarmee binnen een jaar 35,000 kilometer mee afgelegd dient te worden, maar het geeft ook problemen als de Franse politie, die wanneer er maar vijf kilometer te hard word gereden dikke bonnen presenteert, ten tonele verschijnt. Je zou dan zeggen dal je naar aanleiding van het toerental de snelheid wet kan schatten, maar die toerenteller was op de heenreis al helemaal dolgedraaid en ook hiervan brak de kabel. Overigens is die loerenteller wanneer je gebruik maakt van een tanktas helemaal niet meer te zien. Voordat we vertrokken naar Spanje werd er een bagagerek gemonteerd voor de prijs van Æ119 en met de koffers die standaard bij de Guzzi geleverd worden is hiermee genoeg bagagecapaciteit aanwezig. De koffers lenen zich uitstekend voor de kleren die dan wel in plastic, bij voorbeeld huisvuilzakken, verpakt dienen te worden omdat zij bij de sluiting niet geheel waterdicht zijn. Jammer genoeg zijn die koffers niet makkelijk van de Guzzi af te halen, hiervoor moeten bij iedere koffer zes bouten losgedraaid worden. Ook bij het veranderen van voorspanning van de dempers achter moeten de koffers eraf. We hebben de Guzzi met de volledige vakantiebepakking gereden zonder de voorspanning te hebben veranderd, die stond op sologebruik, en hiermee wilde de achterkant in de bochten iets wegbreken. Met de voorspanning op de hoogste stand was hiervan niets meer te merken. Bij kilometer stand 6.883 waren ook de keerringen van de voorvork vernieuwd maar blijkbaar was deze reparatie niet goed uitgevoerd want na enkele kilometers begonnen de vorkpoten alweer te lekken. Na ongeveer 1.500 kilometer was alle olie uit de poten verdwenen en ondanks dat bleef de Guzzi goed sturen. Alleen bij het remmen met de voorrem knalde poten stevig legen de aanslag en de remedie daartegen was de achterrem zeer omzichtig te gebruiken omdat die ook remt op één schijf voor.
De Guzzi leent zich natuurlijk uitstekend voor een tocht zoals deze naar Spanje, Ritten met een kruissnelheid van 140 kilometer per uur zijn lang vol te houden waarbij de V twin de kilometers onder je wegroffelt. Tijdens de testperiode waarbij de kilometerteller nog werkte kwamen wij, over een afstand van 4.913 kilometer, aan een gemiddeld benzineverbruik van een op 17,4.
Met zijn tankinhoud van 24 liter betekent dit dat er qua actieradius niets te klagen is en ook het waarschuwingslampje van de benzinevoorraad blijkt op een rit zoals deze erg handig en je kan er bij de Guzzi nog op vertrouwen ook.
Het olieverbruik is tijdens de testperiode ook binnen de perken gebleven, tussen de servicebeurten door hebben wij niet bij hoeven te vullen.
Enig minpunt tijdens de urenlange ritten is de buddy die te zacht blijkt te zijn. Na ongeveer twee uur krijg je last van doorzitten en een uur later moet je er echt even af om de benen te strekken wat dan meestal goed uitkomt omdat je dan toch moet tanken.
De Guzzi G5 heeft de eerste testperiode met goed gevolg doorstaan. Hij heeft ons tijdens de 5.000 kilometer nooit laten staan ook niet na enkele tropische regenbuien en blijkt een goedmoedige toerlobbes waarmee het goed kilometervreten is.
JACK OORTWIJN