35.000 KILOMETERTEST
MOTO GUZZI V 1000 G5
Deel 2, uit Motorvisie 1980
In een kleine twee maanden zijn de volgende vijfduizend kilometer erbij gekomen op de teller van de Moto Guzzi G5. Ook nu werd die afstand weer achteloos en zonder grote problemen door de dikke Italiaan in het motorfietsenpark van âMotorvisieâ afgelegd. Wel heeft de G5 ons éénmaal laten staan wat echter simpel en snel weer verholpen kon worden. Ook is in deze periode gebleken dat de onderdelen van dit merk wel bijzonder in trek zijn, zelfs zodanig dat ze van onze testmachine afgestolen werden.
Verstopte sproeiers
De meeste kilometers met de Moto Guzzi G5 worden gemaakt tijdens het woon-werkverkeer van Zoetermeer naar Amersfoort. Dit is ongeveer een afstand van 75 kilometer. We hebben het eens geprobeerd om deze afstand tweemaal heen en terug te rijden met één volle tank wat dus in totaal ongeveer 300 kilometer is. Na deze 300 kilometer wilde de Guzzi echter niet meer aanslaan. Niet omdat de benzine gewoon op was, want ook na het tanken van 22 liter, de tankinhoud van de Guzzi is 24 liter, wilde de V twin nog niet aan het werk gaan. Omdat de tank nu zover leeg gereden was vermoeden we dat de sproeiers dicht zouden zitten van het vuil dat met het laatste beetje benzine mee gevoerd werd richting carburateurs. Ons vermoeden kwam uit en nadat we de vlotterkamers van de Dell'Orto gasfabrieken verwijderd hadden konden we de hoofdsproeiers makkelijk doorblazen en was dit euvel opgelost. Sindsdien gaan we bij de eerste gelegenheid, nadat het waarschuwingslampje van de benzine voorraad gaat branden, tanken. Dat lampje gaat overigens branden nadat er ongeveer een zeventien á achttien liter verstookt zijn en blijkt goed betrouwbaar.
Een euvel wat niet zo makkelijk bleek op te lossen bij de G 5 is het probleem van de keerringen van de vorkpoten. Bij kilometerstand 6.883 werden ze voor de eerste maal vernieuwd. Na enkele kilometers begonnen ze toen alweer te lekken en hetzelfde geldt voor de reparatie die werd uitgevoerd bij kilometerstand 8.919. Ook nu was na ongeveer 1000 kilometer alle olie uit de poten verdwenen. Uiterst vervelend is dat bij het in de ankers gaan met de Guzzi. Dit gaat dan gepaard met een harde klap tegen de aanslag en ook bij het nemen van wat diepere kuilen in het wegdek is die klap te horen.
Bij kilometerstand 14.442 zijn die keerringen wederom vernieuwd en we kunnen nu al zeggen dat ze het weer niet lang uitgehouden hebben. Bij deze derde reparatie die gelukkig nog steeds onder de garantie valt zijn er zwaardere keerringen en dikkere olie gebruikt in de poten.
We hebben eens nagevraagd bij andere Moto Guzzi rijders of dit nu een veel voorkomend probleem is bij dit merk. Zij wisten ons te vertellen dat er gemiddeld zo'n veertigduizend kilometer afgelegd werden met dezelfde keerringen en dan nog zelfs zonder extra bescherming door het monteren van rubber manchetten om de vorkpoten. Het lijkt er dus op dat dit een exemplarische fout is bij onze testmachine. Het kan namelijk zijn dat het chroomwerk van de poten wat grover als normaal is waardoor de keerringen binnen een mum van tijd weer doorgestoten zijn en er zal dan niets anders op zitten dan het simpelweg vervangen van die vorkpoten.
Gestolen onderdelen
Tijdens de onderhoudsbeurt bij kilometerstand 14.442 zijn er ook nieuwe stationairsproeiers gemonteerd. Deze bleken nadat de G5 een nacht in een parkeergarage in Zoetermeer had gestaan gestolen. Schijnbaar moet er iemand wanhopig om dit onderdeel verlegen hebben gezeten want die sproeiers hebben de uiterst bescheiden prijs van f 2,75 per stuk en voor dat geld hoeft natuurlijk
niemand uit stelen te gaan.
Zonder stationairsproeier is het wel aan te raden om wat rustiger aan te doen met de Guzzi omdat er nogal wat valse lucht getrokken wordt. Deze laatste beurt is eigenlijk wel tweeduizend kilometer te laat uitgevoerd omdat er in het instructieboekje aangeraden wordt om de drieduizend kilometer de motorolie te laten verversen. Die motorolie bleek echter nog zo mooi schoon dat we gewoon wat langer doorgereden hebben. Ook tussen de deze twee beurten in hebben we weer geen olie hoeven bijvullen, in tegenstelling tot de Suzuki GS 550 die ook in langeduurtest is, een minimale oliegebruiker.
Het benzinegebruik is gedurende deze periode echter wel wat toegenomen. In het vorige tussenrapport kwamen we aan een verbruik van één op 17,4 en bij deze periode gemeten over een afstand van 5.351 km. Kwamen we op met één liter benzine precies twee kilometer minder ver. De oorzaak hiervan is dat we gewoon wat harder met de Guzzi gaan rijden, wat deze dikke Italiaan echter met plezier doet.