35.000 KILOMETERTEST
MOTO GUZZI V 1000 G5
Deel 3, uit Motorvisie 1980
We zijn nu over de helft heen met de langeduurtest van de dikke Guzzi. De laatste vijfduizend kilometer zijn echter niet vlekkeloos verlopen. De Guzzi bleek namelijk in deze periode van een scherpe sturende toermachine veranderd te zijn in een dweil, waarmee je in een bocht alle kanten, behalve de goede op ging.
Wéér de voorvork
De oorzaak van het sterk veranderde stuur ka ra kier van de Guzzi was te wijten aan de voorvork. Bij de 15000 kilometer beurt werden de keerringen voor de derde maal vernieuwd. In de ijdele hoop dat ze het nu wel zouden uithouden plaatsen de monteurs van Willy van Gent nu zwaardere keerringen en werden de voorvorkpoten met een dikkere olie gevuld. Die zwaardere keerringen en dikkere olie had echter tot gevolg dat de voorvork bijna geen vering en demping meer vertoonde. Hierdoor werden alle oneffenheden in het wegdek direct doorgegeven aan het frame en het leek wel of er voor op de Guzzi geen voorvork meer gemonteerd zat maar eerder een brok beton. Dat maakte niet alleen dat we op de Guzzi met hevig schuddende armen zaten te sturen, maar vooral in de bochten bleek die knijterharde voorvork een uiterst nare ervaring op te leveren. We waren met de Guzzi gewend om door een bocht, zoals we die vinden op de grote verkeersplein en bij Oudenrijn en Hoevelaken, met een gangetje van minimaal 80 kilometer per uur zonder problemen door te jagen. De eerste keer dat we dat deden met de 'gemodificeerde' voorvork van de Guzzi leverde dat direct een rood aangelopen hoofd op en werd het gas bijzonder snel dichtgedraaid. Overigens hielden de zwaardere keerringen het ook niet uit en tweehonderd kilometer na de beurt waar de keerringen werden geplaatst begon de olie alweer langs de poten te lekken.
Het probleem lijkt nu echter opgelost te zijn omdat bij de twintigduizend beurt nieuwe binnen- én buiten poten geplaatst zijn. Gelukkig viel dit nog binnen de garantieperiode en het is een verademing om nu weer met de dikke Italiaan de weg op te gaan.
Achterhand
Bij kilometerstand 16.096 hebben we de achterband vervangen. Wij hebben met
de Metzeler 410 x 18 Block C 66 Touring Special in totaal 9.213 kilometer afgelegd. Een riante afstand waar we echter voor alle eerlijkheid wel bij moeten vermelden dat er bij vervanging bijna geen profiel meer te ontdekken was op de achterband. Voor de Metzeler is nu een Continental K 112 425 x 18 in de plaats gekomen. Deze band is iets dikker aan de Metzeler en dat 'poremt' goed op de Guzzi. Klachten over de Conti hebben we niet en hij doet z'n werk zoals elke band het zou moeten doen.
In dit donkere jaargetijde bleek dat de lichtopbrengst van de koplamp met zijn 45/40 Watt gewoon te weinig is. Vooral bij het kruisen op de snelweg met een snelheid van rond de 120 kilometer per uur blijkt dat ook met het grote licht op de lichtopbrengst domweg te weinig is. We hebben dan ook een H 4 unit geplaatst en deze investering van rond de zes tientjes doet veel goeds. Eigenlijk is het
ook onbegrijpelijk dat zo'n H 4 unit niet standaard geleverd wordt op een machine die tot de hoogste prijsklasse behoort. Problemen met de dikke V-twin hebben zich ook in deze periode niet voorgedaan.
Er hoefde gedurende de vijfduizend kilometer alweer geen olie bijgevuld te worden. Het starten nadat de Guzzi in de regen heeft gestaan leverde wel wat problemen op. Er komt dan wat water in de vlotterkamer en hierdoor is de Guzzi moeilijk en sputterend tot leven te brengen. Niet alleen door het water in de carburateurs was de Guzzi moeilijk aan de praat te krijgen, maar naarmate de kilometerstand meer naar de 20.000 toe ging werd het slechter. Het probleem zat hem hier in de ontsteking die nodig op tijd gezet diende te worden en ook de puntjes waren hard aan vervanging toe. Daarnaast werd de rechterbougiekop vervangen die doorsloeg. Bij kilometerstand 16.614 moest er wat remvloeistof bijgevuld worden en dat werd netjes op de kerstboomachtige dashboard door een lampje aangegeven. Wat echter niet aangegeven werd (en waar we tijdens een wasbeurt achter kwamen) was dat de bout waar het rechterdemperelement achter aan is opgehangen was gebroken. Trillingen kunnen hier de oorzaak van zijn en zo zie je maar weer dat een wasbeurt niet alleen goed is voor het uiterlijk. De kosten bedroegen zo'n 35 gulden, omdat éérst de kofferset gedemonteerd moest worden bij Van Heugten en dat is nogal een klus..
Conclusie
In het vorige tussenrapport van de langeduurtest van de Guzzi kwamen over 15.000 kilometer op een kosten peil per kilometerprijs van nog geen dubbeltje. Bij dit rapport is dat mede onder invloed van deze grote beurt en de nieuwe achterband wat hoger geworden. Niet alleen de kosten per kilometerprijs bleef binnen de perken maar ook het verbruik van de dikke Italiaan. Gedurende deze periode kwamen met één peperduur litertje Super rond de 15 kilometer verder.
JACK OORTWIJN