Reactie op de 35.000 KILOMETERTEST MOTO Guzzi G5
Ik heb met belangstelling jullie test gelezen van de Guzzi G5. Dit soort tests zeggen mij veel meer dan een test over 3.000 kilometer omdat pas na een veel langere periode bepaalde mankementen naar voren komen. Zoals de keerringen van de voorvork waar jullie nogal problemen mee gehad hebben. Er is echter natuurlijk wel een verschil tussen lekken en lekken. Je kan aan het eind van de veerweg van de binnenpoot een zwart streepje tegenkomen of dat de hele voorvork onder de olie komt te zitten. In dat laatste geval monteer je dan een paar nieuwe keerringen en als die na zo'n 7.000 kilometer weer om je oren knallen dan kan je twee dingen doen. Weer dezelfde, waarschijnlijk uit pisbakkenrubber vervaardigde, keerringen monteren of je laat de importeur voor zachtere keerringen zorgen die desnoods van een ander fabrikaat zijn. Lekken van de keerringen kan overigens ook veroorzaakt worden door een onbalans in je voorwiel of doordat de stofkapjes aan de bovenkant VBP de buitenpoot niet voldoende strak om de binnenpoot sluiten. Verder vind ik de kritiek op de Guzzi nogal fijntjes. Bang soms dat je de volgende keer geen fiets krijgt van Ome Willy? Je zal maar langs de kant van de weg komen te staan met dat koolborsteltje en als je dan je machine hebt opgeraapt, want de jiffy ben je opeens kwijt, dan kom je tot de ontdekking dat je de koffer waar het reservekoolborsteltje inzit, verloren bent. En dan nog maar hopen dat het droog blijft want anders moet je op één pit verder. Dan is f 11.500 een boel geld in deze tijd van de loonmaatregel. Maar het smeersysteem van de Guzzi is nogal revolutionair. Je gooit iets teveel 15W50 erbij en het gooit het er dan weer uit in de vorm van SAE 90 versnellingsbakolie. Want volgens mijn bescheiden mening heeft de Guzzi een aparte bak. Geen slechte jongens, die Italianen.
 
Luuk Heijkoop Rotterdam
 
In de eerste plaats kom je met een kapot koolborsteltje niet direct langs de kant van de weg te staan. Je zal door kunnen rijden net zo lang totdat de accu helemaal leeg is. Dit was dan het enige euvel dat wij gedurende 35.000 kilometer en ongeveer anderhalf jaar aan het blok kregen en dat zegt naar onze mening toch wet iets over de betrouwbaarheid van de twin. In de conclusie van deze test schrijven we over de keerringen dat dit een uitgesproken minpunt van de Guzzi bleek te zijn die ondanks alle moeite hardnekkig weigerden goed te werken. ‘Jammer dat zo’n onderdeel van een paar gulden de totale karakteristiek van de motor zo kan beïnvloeden'. We dachten dat we hiermee voldoende kritiek geleverd hadden op die keerringen. Over de problemen met de jiffy, koffers enz, schreven we 'dat deze problemen relatief klein zijn maar dat die we! hun stempel drukken op het eindoordeel van de Guzzi die met zijn aanschaffingsprijs van f 11.500 in de hoogste prijsklasse valt'. Wat betreft het 'revolutionaire' smeersysteem moeten we je gelijk geven. Dit berust namelijk op een misverstand. De werkplaats van dealer Willy van Gent verklaarde ons namelijk dat dit voorkomt als er teveel olie is bijgevuld, Hij bedoelde dus in de versnellingsbak en niet zoals wij schreven in het carter.